Atherosclerose (aderverkalking) is een ziekte van de grote en middelgrote arteriën,(slagader) waarbij er sprake is van een ontstekingsproces wat gekarakteriseerd wordt door de ophoping van vet, macrofagen, bindweefsel en gladde spiercellen in de vaatwand. Deze ophoping in de vaatwand kan leiden tot een vernauwing van het betreffende vat met de daarbij horende gevolgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een plaque is het gevolg van slagaderziekte en bestaat uit een vetophoping onder de binnenbekleding van de vaatwand. Onder een dunne kap bevindt zich een pap van vettige stoffen zoals LDL-cholesterol met een kern van dode cellen. Na verloop van tijd wordt een plaque hard en gaat verkalken. De ziekte wordt dan ook wel aderverkalking genoemd, hoewel de naam vanuit het oogpunt van het hartinfarct niet goed is gekozen, want juist de jonge plaques met een zachte kern zijn de boosdoeners.

http://www.hartwijzer.nl/Hartinfarct.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest voorkomende vorm is atherosclerose, die het gevolg is van een ophoping van op havermout lijkende vetafzettingen (atheromen) in de slagaders. Deze afzettingen vernauwen het lumen, of de binnenruimte van de vaten, waardoor de slagader de kans loopt volledig verstopt te raken wanneer de plaque een kritiek stadium bereikt en scheurt. Afsluiting van een slagader kan ook worden veroorzaakt door rondzwervende bloedstolsels of door spierkrampen in de vaatwand.
Een bijzonder gevaarlijke aandoening is de ophoping van plaque aan de wanden van de kransslagaders, die de hartspier zelf van bloed voorzien. Als gevolg daarvan krijgt de hartspier onvoldoende bloed, met als symptoom angina pectoris — een doffe, drukkende pijn op de borst die vaak ontstaat bij lichamelijke inspanning. Als een kransslagader volledig verstopt raakt, kan dit leiden tot een hartaanval en het afsterven van hartspierweefsel. Bij een ernstige aanval kan het hart helemaal stoppen met pompen.
Tot de risicofactoren voor atherosclerose behoren roken, stress, suikerziekte, zwaarlijvigheid, gebrek aan beweging, hoge bloeddruk, een vetrijk voedingspatroon en erfelijke aanleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aderverkalking (arteriosclerose) is een fibreuze celvermeerdering (woekering van de vaatwandcellen, gepaard gaande met bindweefselgroei), een aandoening van de vaten die ze vernauwt of zelfs afsluit. Er zijn zeven factoren verantwoordelijk voor de ontwikkeling van arteriosclerotische plaques (vaatwandverdikkingen):
* Erfelijke aanleg.
* Nicotinemisbruik.
* Vetzucht (voornamelijk ten gevolge van te veel koolhydraten).
* Jicht (afzetting van urinezuurkristallen in de vaatwanden).
* Diabetes (als gevolg van stoornis van de zuurstofuitwisseling in de vaatwanden).
* Hoge bloeddruk (leidend tot haarscheurtjes als gevolg van rek in de vaten.
* Chronische stress, gepaard gaande met aanhoudende verhoging van de cortisolproductie (eiwitonttrekking aan de vaatwanden).