Kun je ergens zien wie duimen heeft gegeven ?

Ik weet - uit het verleden - dat ik een zuinige minduimer ben en een vrij gulle plusduimer (weer twee nieuwe woorden voor Van Dale :lol:) maar om inzicht te krijgen in de 'groep', is het ook waardevol om te weten WIE heeft geduimd en vaak ook WAAROM. Soms staat dat bij de reacties, maar soms ook helemaal niet.
Plusduimen geef ik vaak in een impuls (goed antwoord / goede motivatie / leuke invalshoek / duidelijke omschrijving ), minduimpjes heb ik eigenlijk altijd een goede reden voor (gevaarlijk medisch advies, zwaar achterhaald en eenvoudig op te zoeken feit, onbeschoft en ongenuanceerd taalgebruik oid) en zou ik ook altijd motiveren.
Zou het een overweging zijn om in elk geval negatieve duimen altijd te laten motiveren met een omschrijving en afzender, waardoor een klein stukje anonimiteit verdwijnt maar ook duidelijk is dat het niet om alleen maar tegengestelde inzichten of 'ik mag je kop niet'- duimen gaat ??
Want voor zo ver ze er nog niet zijn, clubjes ga je krijgen, en ik denk dat het toch prettig is stelselmatig over en weer minnen te voorkomen (vooral politieke en religieuze tegenstanders hebben daar een ...handje van).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag is al verschillende keren gesteld, zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/prettig-mensen-negatief-duimpje-even.6130
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom heb ik er ook een motivatie en een voorstel bijgezet ; ik vond de vraag nog niet afdoende beantwoord, en inzichten kunnen ook weer veranderen door de ervaring met het systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben een gulle Goeie Vraag! Duimer.
*Van dale belt* +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik mij afvraag, is waarom mensen +1 geven als ze het eens zijn met een antwoord, en -1 als ze het er niet mee eens zijn.
Die duimpjes hebben toch duidelijk de omschrijving "dit is een waardevol antwoord op de vraag" en "dit is géén waardevol antwoord op de vraag".
+ en - worden niet altijd gebruikt waarvoor ze staan.
Of zie ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk dat je dat goed ziet, en dat dat alle discussie erover ten spijt uiteindelijk onvermijdelijk is.
Maar het beste antwoord op een vraag hoeft niet altijd het antwoord te zijn waarvoor je een plusje zou geven ; het zou zelfs een minnetje kunnen zijn. Daarmee schiet het systeem wellicht zijn doel voorbij, maar heeft ongetwijfeld een ander doel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komen nieuwe goede antwoorden op, zijn nieuwe gebruikers met een mening. Bovendien is de vraag net iets anders gesteld. Ik laat de vraag daarom staan.

Het beste antwoord

Ik begrijp de frustratie en die frustratie hebben we allemaal wel eens. Je denkt ik heb een heel goed antwoord gegeven maar schijnbaar is de rest het er niet over eens en krijg je duimpjes omlaag. Graag wil je weten waarom. We hebben inderdaad ooit gediscussieerd over bij het geven van een duimpje omlaag of je een reactie moet geven waarom. We hebben er voor gekozen om dit niet te doen. Dit neemt namelijk af aan het vrije karakter van goeievraag weg. Je kan niet zien wie je duimen geeft omdat dit niet past in het concept van goeievraag. Als dit zou gebeuren dan zouden er hetzes en persoonlijke vetes ontstaan. Het gaat niet om de persoon maar om de waardering van het antwoord. Als je een duimpje naar beneden geeft roep ik iedereen op om altijd een reden er bij te geven bij de reacties. Dit is echter nog steeds vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dit is niet te zien helaas! Er is wel al een tijdje een discussie over of het verplicht moet worden om een reactie te geven wanneer je een minduimpje geeft, met daarin je argumentatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mits er geen tekst is achtergelaten waarom iemand een +1 of -1 heeft gegeven. Toch wel jammer eigenlijk, want ik zie soms minnetjes staan waarvan ik denk; was dat nou nodig en wat was de reden hiervoor?

Ook denk ik dat wanneer iemand al een paar duimpjes omlaag heeft gekregen zonder motivatie, het voor anderen op de een of andere manier makkelijk is om er dan nog maar eentje bij te geven.

Juist door te motiveren waarom je een -1 geeft, bied je degene met dat antwoord de mogelijkheid hierop te reageren en nader toe te lichten. Een gemiste kans dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+1) lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 , mee eens !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dit is leuk! Je krijgt een +1 met een korte reactie. Waarom is het dan zo moeilijk om hetzelfde te doen bij een -1?? Dank jullie wel trouwens :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor ik geef haast nooit minnetjes.
als ik het er niet mee eens ben dan laat ik wel een reactie achter, een minnetje doet niks namelijk kwa punten dus wat voor zin heeft het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eltigre hetzelfde geldt voor mij, ik geef voornamelijk plusjes die ik soms nog toelicht maar eigenlijk meestal voor zich spreken. Het heeft geen zin qua punten vermindering om een minnetje te geven. Toch geeft het aan dat je het ergens niet mee eens bent maar de vraag is dan waarom, wanneer het niet wordt toegelicht. @Twickx helemaal mee eens, en dank je voor je toelichting bij je plusje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eltigre hetzelfde geldt voor mij, ik geef voornamelijk plusjes die ik soms nog toelicht maar eigenlijk meestal voor zich spreken. Het heeft geen zin qua punten vermindering om een minnetje te geven. Toch geeft het aan dat je het ergens niet mee eens bent maar de vraag is dan waarom, wanneer het niet wordt toegelicht. @Twickx helemaal mee eens, en dank je voor je toelichting bij je plusje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eltigre hetzelfde geldt voor mij, ik geef voornamelijk plusjes die ik soms nog toelicht maar eigenlijk meestal voor zich spreken. Het heeft geen zin qua punten vermindering om een minnetje te geven. Toch geeft het aan dat je het ergens niet mee eens bent maar de vraag is dan waarom, wanneer het niet wordt toegelicht. @Twickx helemaal mee eens, en dank je voor je toelichting bij je plusje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol... ik kreeg de melding bij het geven van deze reactie dat er een onverwachte fout was opgetreden... zie hier het resultaat ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
marita, als diegene dan ook een notificatie krijgt daarover zou het minnen nog enigszins zin hebben. anders is de kans toch groot dat het ontslipt aan zijn of haar aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ontslipt moet ontglipt zijn
excuus
Nee dat is weggemaakt... Er zouden persoonlijke sentimenten kunnen ontstaan die niet wenselijk zijn voor de goede orde op GV...

Maar ik ben blij met je op GV... Voelt goed en wat je zegt is goed onderbouwd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weggemaakt? die optie is er nooit geweest....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt wederom... "nooit mogelijk gemaakt" dat was beter en correcter... :-))
Ik zou het interessant vinden maar het is gevaarlijk volgens mij. Als mensen kunnen zien wie minduimpjes gegeven hebben, dan krijg je veel negativiteit onderling.
Zo van, als jij mij een minnetje geeft, zal ik dat bij jou ook wel eens doen. Zo zijn mensen nu eenmaal.
Dat kan nooit het doel van GV zijn.
Een reactie-mogelijkheid per antwoord is mooi genoeg en daar kun je eventueel aan de ''minners'' vragen zich bekend te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik dit een heel goed antwoord vind, want dat verband was nog niet eens in me opgekomen. Maar ik denkdat je de plak helemaal raak slaat ; het zal eerder / meer heen-en-weer duimende 'kampjes' kunnen veróórzaken. Misschien is het ook wel gewoon meer nieuwsgierigheid van me, hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je positieve oordeel:-)
Nope - is niet te zien. "Eenvoudig op te zoeken feit" vind ik trouwens geen minduim. Als 't antwoord correct is, waarom zou dat dan een minduim opleveren?
Het moet anoniem blijven, anders krijg je ruzie. Een optie om wel anoniem te mailen waarom een minnetje: dat zou misschien wel de meerwaarde waard kunnen zijn.

(Ik stel voor dat jij ook aan GV vraagt om een interactieve wishlist te willen ontwikkelen, waarop de community dan kan reageren (thumbs up/down bijv.) op de binnen te komen wishes.)

Toegevoegd op 03-06-2009 11:43:22
(Zoals de jouwe. Die dan op de wishlist geplaatst kan worden.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Marleen;

Zou wel grappig zijn als duimpjes zichtbaar geregistreerd zouden worden; ik denk dat het geven ervan hard terug zou lopen. Vooral bij de duimpjes omlaag....