Wat is het nut van een weersvoorspelling zoals "30% kans op regen"?

Is mijn interpretatie verkeerd als ik stel dat :
- ik zeer nat kan worden met 5% kans op regen, maar het is wel een stortbui van een paar uur.
- ik droog blijf met 95% kans op regen, maar het is slechts een licht buitje van 5 minuten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Dat kan inderdaad. Maar met die 5% is de kans toch heel klein dat de regen juist bij jou zou vallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat om de kans op regen binnen 24 uur! dus er is een kans dat het die dag gewoon droog blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de voorspelling 100% regen zou zijn, dan is er geen ontwijken aan, je wordt nat! Bij een 30% verwachting loop je een gerede kans droog te blijven. Maar ja......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd beter dan dat de weerman je vertelt: "Met hier en daar een droge regenbui."
Daar kan je helemaal niks mee!

95% kans op regen betekent dat het heel waarschijnlijk gaat regenen. De overige 5% staat voor dat het niet zal gaan regenen.
En laat het nou net die 5% zijn dat waar gaat komen...
Zie het als een soort lotto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorspelling is een vorm van beschrijving omtrent het weer, m.a.w. je kan zeer nat worden met 5% kans op regen als de wolk toevallig net zijn deuren open slaat boven jou hoofd....en 95% als die stortbui blijft hangen...

Die 30% kans op regen is nuttig om te weten of je zonder paraplu de deur uit kan gaan.
Iets serieuzer: voor de boeren en landbouwers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de meeste weersites zie je ook dat de kans op regen vergezeld gaat van een voorspelling van de hoeveelheid regen in mm. Daaraan kun je dus zien hoe hevig de bui, als deze valt, zal zijn.

Het zou dus inderdaad zo kunnen zijn dat de regenkans groot is, maar dat het maar een spat is. Andersom kan ook, maar komt volgens mij veel minder vaak voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik het interpreteer is dat er 30 % kans is op regen welke geldt voor het hele land. Ik zit maar op een kleine vierkante meter van dat stuk land. Dus de kans dat de regendruppels mijn hoofd zullen bereiken is veel kleiner dan de 30 %.
Bovendien geldt de 30 % ook voor de gehele dag. Waarbij ik er ook van overtuigd ben dat die percentages veel kleiner is geworden op de momenten dat IK me buiten begeeft. En dan heb ik het nog niet over de momenten dat ik in de auto zit.

Kortom, een voorspelling van 30 % kans op regen betekent voor MIJ een 0 % kans op regen welke op mij alleen betreft. 95 van de 100 keer klopt deze redenering.

Het nut van deze weersvoorspelling is zeer groot, want het zegt dat ik GEEN regen zal meemaken.