Als je met een hond aan de lijn fiets, tel je dan als 2 of als 1?

En mag er dan nog iemand naast fietsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Een hond is geen verkeersdeelnemer, je 'telt' dus als 1.

Wat betreft de vraag of er iemand naast mag fietsen: daar valt geen sluitende regel voor te geven. Je neemt met een hond namelijk wel meer ruimte op de weg in, waardoor naast elkaar fietsen voor een gevaarlijke situatie kan zorgen. En dat is altijd verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik betwijfel dat met een hond aan de lijn fietsen zelf is toegestaan. Je kunt volgens mij sowieso bekeurd worden wegens het in gevaar brengen van het verkeer; een hond kent immers geen verkeersregels en de interpretatie van het verkeersbeeld zal ook wel te wensen overlaten.
Probleem is dat als je een ongeluk krijgt, ook buiten jouw schuld, de verzekering waarschijnlijk niet uitbetaald. Verzekeringen zijn er meestal op gebrand om niet uit te betalen en zoeken naar een stok om de hond te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je telt dan waarschijnlijk als geleider van een dier. Ik weet niet of het in de wet is opgenomen dat je met 2 personen naast elkaar mag fietsen.