Ik wil Boeddhist worden maar moet je per se in retraite gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Nee dat hoeft niet perse.

Je kan er voor kiezen om korte periodes in retraite te gaan, dit is echter geen verplichting.

Het kan je wel helpen om wat dichter bij jezelfte komen en de dingen waar het boeddhisme voor staat.
13 jaar geleden
Om Boeddhist te worden is het wel aan te bevelen om in retraite te gaan, omdat daar hun filosofie op gebaseerd is.

Moeten is een groot woord maar natuurlijk beslis jij zelf!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, natuurlijk niet. Er zijn miljoenen boeddhisten op de wereld die nog nooit op retraite zijn gegaan.

Je bent boeddhist als je waarheid ziet in de vier edele waarheden en probeert te leven volgens het achtvoudige pad. En natuurlijk jezelf identificeert als boeddhist. Je hoeft er geen examen voor af te leggen, je nergens in te schrijven, geen certificaat van boeddhistheid kunnen laten zien. Leven volgens boeddhistische principes is het enige dat je nodig hebt, en jij bent zelf degene die beoordeelt of je dat ook echt doet.