Blijft de lucht vers?

Een klasgenoot zei eens tegen mij dat hij ging duiken. Hij ging duiken onder een grot door en als je dan naar boven zwam dat daar een groot lucht zat. Maar die lucht hangt daar al duizenden jaren dus hij dacht dat de lucht bedorven was.

Kan die lucht bedorven zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Lucht kan uitzichzelf niet bederven. De concentratie zuurstof kan natuurlijk wel verschillen. Stel het volgende experiment voor. Je houdt een bak onderwater zodat de lucht er in zit. vervolgens stop je je hoofd in de bak en ademt enkele minuten. De lucht in de bak bevat nu meer CO2 en minder zuurstof dan ervoor.

Je geeft niet aan of de luchtbel onder zeeniveau zit en of de bel dus echt is afgesloten. Via een duik kan je immers in een grot komen waarin lucht zit die ververst kan worden. De lucht moet er tenslotte ook een keer in zijn gekomen en het kan niet zo zijn dat de lucht die in zeewater opgelost zit zomaar uit het zeewater in de luchtbel komt.

De zuurtstof concentratie van afgesloten lucht kan natuurlijk weinig zijn als er organismen leven, maar dat is een rare conclusie, want dan gaan de organismen dood als de zuurstof op is. Nu zul je doorgaans in lucht alleen geen bacteriën aantreffen. Die moeten tenslotte ook ergens van eten. Alleen van lucht kan je niet leven.

Kortom, ik denk dat het met de versheid van lucht wel mee valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat daar bacteriën in kunnen zitten die je normaal niet zo gauw tegenkomt. Echter, in bijna alle grotten gaat 't waterpeil op en neer en wordt de lucht regelmatig ververst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die lucht heeft het zuurstofgehalte dat hoort bij die diepte en kon wel eens nagenoeg nul zijn, of heel weinig...
Niet bedorven, maar zonder zuurstof en dat is niet handig of levensbevorderend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht is sowieso niet bedorven. Hoeft niet de meest frisse lucht te zijn, maar da's wat anders.

Twee mogelijkheden: ofwel de lucht staat in direct contact met de buitenlucht, ofwel de lucht is afgesloten van de buitenlucht.

Als de lucht in direct contact staat met de buitenlucht, betekent dat dat de grot op die plek boven het normale zeeniveau uitkomt. Al lijkt de grot daar afgesloten, in werkelijkheid moeten er dan spleten of kiertjes zijn waarlangs uitwisseling plaatsvindt tussen de echte buitenlucht en de luchtbel in de grot.

De lucht is dan wellicht muf en vochtig, maar verder niet slecht. Zoiets als de lucht in een overvolle trein op een regenachtige herfstdag terwijl iedereen alle raampjes dichthoudt. Niet aangenaam, maar zeker niet gevaarlijk.

Als de lucht is afgesloten van de buitenlucht, zou dat betekenen dat de lucht langzaam zou moeten verdwijnen. Lucht lost namelijk op in water. Aangezien dat niet is gebeurd, moet het water kleine luchtbelletjes hebben aangevoerd. Dat kan door stroming.

Ook hier hoeft de lucht niet de meest aangename frisse lucht te zijn, maar je kunt er wel gewoon ademen - zie hierboven.

Een hypothetisch geval is het geval waarin methaan- of CO2-producerende bacterieën zoveel gas produceren, dat dat gas zich ophoopt in de grot. Ik ken zulke gevallen niet, maar het is niet uit te sluiten dat er grotten bestaan waar dat verschijnsel zich voordoet.

In dat geval is het inademen van die grot"lucht" niet gevaarlijk. Maar het is ook niet zinloos: je ademt wel, maar je krijgt geen zuurstof binnen. Alsof je een plastic zak voor je mond houdt, en continu in die plastic zak in- en uitademt.

Wat dat betekent kun je snel proberen, met die plastic zak: je ademt wel, maar je krijgt het toch al snel benauwd, doordat je geen zuurstof binnenkrijgt.

Dat merk je snel genoeg.

Je lost dat probleem meteen op door je ademautomaat in de mond te nemen. Ook boven water kun je door zo'n ademautomaat prima ademen. Daar begint tenslotte elke duikcursus mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet vergeten dat algen/planten etc ook zuurstof produceren wat aan de lucht wordt afgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, dat doen ze niet. Althans, niet in een grot, want daar is geen licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stroming?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, via stroming kan die zuurstof wel in de grot komen. Maar daarvoor heb je dan die algen/planten weer niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk wel, die maken het toch ....
Als dat zo zou zijn zou hij niet kunnen overleven toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oceaan is de grootste producent van zuurstof (iets van 80%) dit komt door alle algen etc. die in het water zitten. Dus met het lucht klimaat in die grot zal het wel goed zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik acht de kans groot dat de lucht goed is om te ademen, maar het is niet zonder risico; er komen soms speleologen om doordat zich in een grot een giftig gas bevindt. Dit kan bij een grot aan zee natuurlijk ook voorkomen. Je kunt natuurlijk als een oude mijnwerker een kanarie meenemen (wel eerst leren duiken natuurlijk).