Kan je de Dirigent afzetten voordat je ook maar bekend heb gemaakt dat je als noodbestuur wil gaan fungeren.

De Dirigent was al te kennen gegeven dat hij niet meer in het geheel paste en maar iets anders binnen de vereniging moest gaan doen alvorens het nog in wording zijnde noodbestuur iets aan de leden kenbaar had gemaakt.
Het noodbestuur moest nog gekozen worden, het was meer een overrompeling van het in wording zijnde noodbestuur.
Er is nu een meisje (overigens wel een aardige meid hoor) voor het orkest neegezet die familie is van het noodbestuur en nooit gedirigeerd heeft, er is haar nu een cursus aangeboden en de vereniging zit nu al 4 maanden zonder een Dirigent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Als het orkest is aangesloten bij een federatie, dan kan je via het federatiebureau rechtskundige hulp krijgen. Bij het lidmaatschap zit die mogelijkheid inbegrepen want een essentieel onderdeel van het federatiewerk betreft:
Advies bij zaken die van belang zijn voor het zo goed mogelijk functioneren van de aangesloten verenigingen. Hierbij gaat het o.a. om kwaliteitsverbetering, muziekrepertoire, instrumentale bezetting. Bemiddeling bij geschillen met dirigenten/instructeurs. Bemiddeling bij het aantrekken van dirigenten/instructeurs. Informatie over de rechtspersoonlijkheid van verenigingen. En informatie over ontwerp-statuten en huishoudelijk reglementen.
Dus, wend je tot de federatie!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben gebeld met de knfm en raad gevraagd, deze hebben we gekregen maar het blijft moeilijk.
Bedankt allen voor de antwoorden

Andere antwoorden (2)

Zulke dingen horen geregeld te zijn in het Huishoudelijk reglement. Het is in het algemeen de taak van een bestuur om voor continuiteit te zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mede gezien je vorige vraag: wat een zootje bij die vereniging. Als het allemaal klopt wat je schrijft, klopt er helemaal niets van. Het beste signaal wat je kunt geven is alles wat van de vereniging is, netjes terug geven aan de beheerder en een gezellige andere vereniging zoeken in de omgeving. Die zijn er vast wel.

Toegevoegd na 14 minuten:
En mijn antwoord op je letterlijke vraag: alleen een bestuur die door de leden is aangesteld mag dit soort beslissingen namens de leden nemen.