Waar ben je echt veilig voor bliksem?

Zijn er plekken waar je echt niks kan gebeuren? Zo ja, waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (10)

In je eigen huis, met een bliksemafleider op je dak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschillende plekken, in een auto bijvoorbeeld. Daar kan de bliksem rustig in inslaan, het is namelijk een zogenamde kooi van faraday, op het moment dat de bliksem inslaat is er niets aan de hand. Enige dat je moet doen is zorgen dat de spanning die zich dan heeft opgebouwd wegkan, dus zachtjes door hoog nat gras rijden of tegen een paaltje of boompje rijden en dan wachten tot de spannings is weggelopen via dat contactpunt. Op he moment dat je zelf uitstapt wordt jij het contact tussend e geladen auto en de grond, en dat wil je niet. Verder perfect veilig.

Uiteraard zijn er nog genoeg andere plaatsen te verzinnen, de meeste kerken zijn bijvoorbeeld perfect gezekerd tegen blikseminslag, als hij daar inslaat zal de stroom via de aangelegde beveiligingen direct weglopen naar de grond, als jij ergens in het miden van die kerk staat is het daar dus ook volstrekt veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de ruimte heel ver boven de wolken...

De kans dat je een meteoriet op je dak krijgt is even groot wellicht dat een bliksem op de dak slaat... Is dat niet een geruststellende gedachte?

Of wordt je nu ook bang voor een meteoriet?

Als dat zo is, dan raad ik je aan om de lotto in te vullen en mee te doen aan de postcode loterij, want dan zul je op alle twee de volgende week de jackpot en de hoofdprijs hebben...

En dan kun je verhuizen, naar daar waar het nooit onweert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad in je huis, als die niet in de buurt is, is een auto minstens even veilig, zo niet veiliger.
14 jaar geleden
Zolang je schoenen met rubberen zolen draagt kom je een heel eind met blikseminslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dit is een verkeerd en gevaarlijk advies. Maar dat wist je volgens mij wel :)
In een groot gebouw ben je veilig, mits dat goed beveiligd is met bliksemafleiders. Dat geldt in West-Europa voor alle gebouwen.

In je auto of in een klein gebouw dat een bliksemafleider heeft ben je wel veilig voor de bliksem zelf, maar kun je een trommelvliesscheuring krijgen van het geluid van de donder. Kans is niet groot, maar zou kunnen.

In een diepe grot ben je veel veiliger. Voor zover de bliksem al direct boven je hoofd in de grond inslaat, wordt die bliksem door diezelfde grond flink verspreid. In jouw grot loopt dan nauwelijks nog stroom, en eventuele stroom loopt niet door jou heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inslaan van bliksem is en blijft onvoorspelbaar.
De bliksem neemt de weg van de minste weerstand.
Maar we zijn niet in staat te bepalen waar dat is.
De bliksem zou het hoogste punt nemen, maar ook dit is niet waar, het gebeurd wel veel , maar het is niet altijd zo.
De bliksem slaat in metalen voorwerpen, dat kan zeker, maar het kan ook je hond zijn.
Een woning met een bliksemafleider is best goed beveiligd, maar is geen garantie dat het nooit kan gebeuren.
Een bliksem slaat nooit 2keer achterelkaar op het zelfde object, ook niet waar, het komt niet veel voor maar het kan zeker wel.
Waar kan een bliksem dan wel inslaan en waar wij gevaar lopen?
Op een open ruimte zoals een polder, dijk, voedbalveld en strand, maar ook onder bomen, daar is de grootste kans.
Minder bekend is blikseminslag op een leylijn (energiebaan) er loopt er een bij ons over de kwekerij en bij het laatste onweer sloeg het opnieuw 2 keer in op de leylijn (gebeurd ieder jaar4 a 5 keer)
Schade aan telefoon en andere aperatuur.
De kans dat er bliksem inslaat op je huis is zeer klein.
Als je woning er al 50 jaar staat zonder blikseminslag zal het de komende 50 jaar ook wel niet gebeuren.
Dus een woning is best wel een veilige plek.
De meest veilige plek is nog altijd je auto, daar kan je echt
niets gebeuren, daarna niet meteen uitstappen omdat je nog midden in de bui zit en niet omdat je auto nog onder stroom zou staan De auto eerst ontladen tegen een boom is ook onzin ,zeker met een kunststof bumper!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de auto ben je behoorlijk veilig! stel dat de auto geraakt wordt door bliksem.. rij dan zachtjes de auto tegen bijvoorbeeld een lantaarnpaal, zodat de stroom erdoor heen naar de grond geleid kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de kooi van Faraday ,is een auto een perfekte bescherming tegen bliksem. Parkeer hem wel niet onder een boom want bomen zijn juist aantrekkingspunten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je echt veilig bent voor bliksem als je op de maan zit of als je 2 kilometer onder de grond in een atoombunker verblijft.