Echt veel zuiniger niet. De zuinigheid zit hem in het sneller op de gewenste temperatuur zijn. Het volume (de hoeveelheid water en de kracht er van) die bepaal je zelf bij beide soorten kranen.
jc54
een jaar geleden
paulus811
een jaar geleden
Waarom zou een thermostaatkraan sneller op temperatuur zijn? Deze verwarmt zelf toch niet?
Dat hangt (ook) van je huidige kraan af.
Een douchethermostaatkraan kan inderdaad energiezuiniger zijn dan een gewone mengkraan, omdat deze de temperatuur van het water constant houdt en voorkomt dat het water te heet of te koud wordt. Hierdoor hoef je niet te wachten totdat het water de juiste temperatuur heeft bereikt voordat je onder de douche gaat, en hoef je ook niet het watertemperatuur tijdens het douchen te blijven aanpassen. Dit kan leiden tot een vermindering van het water- en energieverbruik.

Daarnaast kan een thermostatische douchekraan ook helpen om verbranden van de huid te voorkomen, wanneer het water te heet wordt. Thermostatische douchekranen bevatten meestal een beveiliging die automatisch de waterstroom afsluit als de temperatuur te hoog wordt.

Het is wel belangrijk om te noteren dat de energiebesparing van een douchethermostaatkraan afhankelijk is van hoe vaak en hoe lang je doucht. Er zijn daarnaast ook mengkranen die energiezuiniger zijn door lagere stroming, thermostatische technologie of andere aanpassingen.
.
Als het bij een gewone mengkraan een minuut kost de temperatuur op de gewenste temperatuur in te stellen, kost dat momenteel 10 cent per keer.
SimonV
een jaar geleden