wat betekenen al die uitgangen op lenzen of objectieven?

18 - 105, G, ED AF, etc. Als je een objectief wil kopen is enige kennis hiervan wel aardig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een aparte categorie: elektronica -> camera's

Het beste antwoord

Die cijfers geven informatie over de brandpuntafstand van het objectief en de lichtsterkte. Een goede uitleg hierover kan je vinden op http://www.kieskeurig.nl/objectief/informatie.

De letters zijn vaak merkspecifiek. Bij deze link kan je wat afkortingen vinden:
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=11066

Ik zou de uitleg best zelf willen typen maar ik mag maar 250 woorden gebruiken en dat is te kort om het allemaal goed uit te leggen. Voordat je een objectief moet gaan kopen moet je in ieder geval goed nadenken waarvoor je hem gaat gebruiken, voor vakanties in de zon of juist voor portretten binnen, voor landschappen of productfotografie, voor bewegende mensen of stilstaande plantjes e.d.

Afhankelijk daarvan kan je besluiten wat voor zoombereik (brandpuntafstanden) je nodig hebt en of het een lichtsterke lens of juist niet moet zijn. Het is zonde om een dure lens te kopen als je veel van de dingen die hem duur maken niet gebruikt natuurlijk.