Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn handschrift verbeteren?

Ik heb een nogal onleesbaar handschrift. En ik ben dat eeuwige gezeik van mijn leraren en ouders zat, dus ik wil er wat aan doen! Weet iemand een handig programmatje die je kan downloaden of heeft iemand goede tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Ik raad je aan om dokter te worden, dan kun je je handschrift zo houden...

Oefenen en oefenen en oefenen, meer kan ik er niet op zeggen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga gewoon iedere letter, net als vroeger tussen de lijntjes oefenen tot je hem helemaal netjes kunt schrijven...

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij deze oefening wel je tong naar buiten steken tussen je lippen;-P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door eindeloos schrijfpatronen te herhalen. Eerst tussen spoorlijntjes en daarna op een basislijn. Daarna probeer je vaak voorkomende lettrcombinaties. Het is vooral veel oefenen in een rustig tempo dat je steeds verder opvoert.
Realiseer je wel dat iets dat je al jaren op een bepaalde manier doet, niet in een week omgebogen kan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben natuurlijk de derde in de rij, maar zo simpel (en zo lastig) is het ; oefenen , oefenen , oefenen.
Vroeger hadden de meeste mensen een mooi of minimaal acceptabel handschrift, en je ziet ook in de praktijk dat het handschrift er op vooruit gaat naarmate iemand meer 'schrijfuren' heeft gemaakt.

Tegenwoordig schrijven zelfs basisschoolkinderen al veel van hun schrijfwerk op de computer, de handgeschreven brief is helemaal verdwenen, dus ja, waarmee zou je nog moeten oefenen vandaag de dag ?? Misschien is een dagboek een goed idee ?

Eventueel zou het ook kunnen dat je fijne motoriek wat meer ontwikkeld moet worden. Daarvoor kun je bijvoorbeeld tijdens het teevee kijken een knikker tussen je vingers laten rollen, met een punnikklosje oefenen (lullig, maar ach, als niemand het ziet...), of gewoon veel kleine vingeroefeningetjes doen (met je duim al je vingertoppen in volgorde raken oid). Maar hoe dan ook, het blijft en kwestie van oefening baart kunst.

Met 20 pagina;s per dag (al schrijf je het telefoonboek over) moet je al vrij snel verbeteringen kunnen zien.

Toegevoegd na 35 seconden:
...en toen ik klaar was was ik al de vierde in de rij....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind je zelf je handschrift ook onleesbaar, het is wat makkelijker te veranderen als je er zelf achter staat, en het niet alleen is om van gezeur van anderen af te zijn.

Bekijk elke letter van je handschrift en kijk wat er minimaal aan moet veranderen om hem leesbaar te hebben.
Blijf dus zo dicht mogelijk bij je eigen handschrift. Dan is het makkelijker aan te leren. Probeer ook te zorgen dat de veranderingen soepel voelen voor je hand/arm.

Verkrampte spieren kunnen makkelijk ontstaan als je niet vanuit je eigen wil werkt (je vecht dan als het ware tegen jezelf), of als de aanpassingen ineens te groot zijn, je moet als het ware naar de nieuwe vorm toegroeien dus kleine stapjes.

Een tip die vaak gegeven wordt is blokletters schrijven. Hierbij is het verschil tussen de letters groter dus is het makkelijker leesbaar te houden.

Neem de tijd om te veranderen, spreek bijvoorbeeld met me ouders af dat ze een maand niet zeuren, zodat jij in die tijd rustig bezig kan zijn met de veranderingen en in een positieve sfeer kan werken. Na die maand kijk je (alleen of samen) hoe de resultaten tot dan zijn.

succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een tip. Ik schreef op school eerst ook heel slordig en kreeg toen een onderwijzer die alles fout rekende wat niet goed leesbaar was. Ik ben toen puur in blokletters gaan schrijven, later weer wat vloeiender. Men zegt dat ik een keurig handschrift heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie v.v
http://m.goeievraag.nl/vraag/26755
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schreef mooi, vooral liefdesbrieven. Toen ben ik overgegaan op typemachine en computer. Sinsdien is mijn anhschrift steeds lelijker geworden en staat mijn mooi parker vulpen droog. Jammer toch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf had ik altijd een heel mooi handschrift en schreef ook graag en veel. Nadat ik een hersenvliesontsteking had gehad leken het wel hiëroglyphen, het was een soort spijkerschrift geworden. Mijn hersenen wisten hoe het moest maar mijn hand werd anders gestuurd. Heel bizar!
Ik ben toen gaan oefenen, heb puzzelboekjes gekocht met grote blokjes, 5 sterren doorlopers, zodat ik ook nog wat moest nadenken en het niet vervelend werd, ben toen in elk hokje letters gaan oefenen en na een tijdje zag ik al duidelijk verschil tussen de eerste puzzels en de volgenden. Nu schrijf ik weer mooi zolang ik niet moe word.
Mijn zoon kan vaak zijn eigen schrift niet eens lezen, hoeveel ik ook met hem geoefend heb, toen hij kleuter was. Hij gunt zich de tijd niet en heeft dan zoveel ideeën in zijn hoofd, dat hij bang is ze te vergeten. Toen ik voor hem een "stabylo" potlood en -pen gekocht heb, ging het iets beter. Dit zijn schrijfwaren die een betere grip hebben omdat ze niet rond maar driehoekig zijn. Hij kan nu zelfs mooie letters maken,zolang hij er zich op concentreerd, maar hij kan dan ook erg goed tekenen, dus het gevoel voor mooie vormen heeft hij wel. Het is alleen dat hij de tijd er niet voor neemt en huiswerk wil je zo snel mogelijk afhebben,toch? Het is wel zo,dat hij op de computer sneller is met schrijven als met de hand, dus mag hij het van school ook op de computer doen en zelfs zijn laptop meenemen als hij wil, maar dat vindt hij dan weer teveel gesjouw. Hij kiest dan eieren voor zijn geld en probeert leesbaar te schrijven, wat hem nu ook wel lukt, maar je ziet meteen wanneer hij het wel weer gehad heeft. Ik denk ook dat het tegenwoordig belangrijker is dat je goed met de computer overweg kunt, want er wordt steeds meer geautomatiseerd.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding