als ik de zaadjes uit een appel haal komt er dan een plantje uit?

zo ja hoe lang duurt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
18.5K

Het beste antwoord

Ja dat kan.
De appels die je in de winkel krijgt zijn overigens niet geschikt om uit zaad opnieuw op te kweken. Het zijn zogenaamde F1 hybrides, welke alleen via enten, stekken en weefselkweek 'rasrecht'vermeerdert worden. De appeltjes die aan een uit zaad geteelde boom komen zijn klein en zurig.

Dus voor de lol opkweken kan prima. Als je een lekkere appel wilt: even naar het tuincentrum.

Opkweken:L In een potje met potgrond, een cm diep zaaien en licht & warm neer zetten. Na opkomst NIET op de verwarming zetten. Dat is te droog & warm. Beter is de badkamer of keuken, achter het raam: De lucht is daar vochtiger. Maar zelfs dan heb je risico op spint in je zaailing. Het voorjaar is een betere tijd om te zaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat deden wij als kind, in een laagje watten in een jampot wat vochtig maken, binnen een week zag je wat groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat lukt niet.
Je zal ze eerst moeten planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pitjes uit een appel kun je zaaien, en er kunnen plantjes uit groeien, als je ze goed verzorgt.
Het beste resultaat krijg je als je ze in een zaaikasje zaait, of in een bakje waar je plasticfolie over spant.
Door het afdekken droogt de potgrond niet zo snel uit, waardoor je een constantere groeiomgeving creëert.
Het kan wel enkele weken duren voordat de pitjes uitkomen.
Succes.
jc54