De klieren die je voelt in de hals, net onder het kaakbeen, die gezwollen staan als je ziek bent, zijn dat lymfeklieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (3)

Dat zijn inderdaad lymfeklieren.
Die zijn gezwollen als ze aan het werk gaan om een infectie te bestrijden (aanmaak witte bloedlichaampjes)

Blijven ze langer gezwollen of dik dan is het tijd om naar een arts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, helemaal. De dokter voelt vaak even onder je kaak naar je lymfeklieren. Als ze gezwollen zijn is er vaak sprake van een infectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lymfeklieren zijn een soort controle posten, als er binnen zijn controle omgeving iets aan de hand is, geeft je lymfeklieren dat aan door dikker te worden en begint de infectie te bestrijden.
Meestal is er sprake van een keel ontsteking, kaakholte, amandelen of ontstoken kies/ tand, of gewoon een koudje.