Als je 16 jaar oud bent, mogen je ouders je dan wegsturen om ergens anders te wonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

simpeltwoord,, NEE
dat mag niet
jij bent wettelijk gezien geen volwassene, dus kind, en ouders moeten voor hun kind zorgen

Toegevoegd na 4 uur:
-heb verder gezocht in die link-
*heeft enige uitleg nodig*

ze schoppen je uit huis, ze kunnen je dus niet verzorgen,
het boeit ze niet meer, ze verwaarslozen het,
misschien KAN dit helpen, als hij/zij zelf beslissingen wilt nemen

Artikel 269 - 1
bla bla bla, gezag ontzetten, blah blah,, verwaarlozing,

zelfde link als in de reacties,
redelijk verwarrend, verbeter mits het fout is,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat even duren voordat ik het precieze heb gevonden in dat dikke,, HELE dikke boekje,,
maarja, kostschool of niet, het blijft dan wel een school en helaas moet je naar school toe.
ik ga ervanuit dat jij je redelijk gedraagt thuis en dat je ouders ook naar je luisteren hierdoor stel ik voor dat je met je ouders gaat overleggen over wat jij precies wilt. zelf ben ik ook van mening dat kinderen meer inzeg moeten hebben op wat er gebeurd met hun. ze willen toch dat jij gelukkig bent, niet alleen later maar ook nu. en dat je hetliefste zelf ook nog wat keuzes kan maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfs al gaat het op voor een ander, meeste ouders willen hun kind gelukkig, en als ze dat niet is. willen ze daar meestal iets aan doen.
laat dan deze vraag momenteel nog open, dan zal ik zoeken voor je
ronron1212
13 jaar geleden
Het is moeilijk te accepteren maar het is zo ouderlijk gezag lees het wet boek voor het familierecht maar door
ronron1212
13 jaar geleden
Het staat erin 150 art kan je nagaan hoe belangrijk het ouderlijk gezag is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW1.html#1031
artikel 239 - 1, gaat deels over de kinderbescherming, maar gaat over onderdak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry wilde plussen, maar perongeluk gemint! Dan maar zo... +
Weg sturen kan niet maar ze kunnen je wel naar een school sturen waar je intern bent. Ik denk als je dit zo vraagt dat je thuis een lastige jongen bent en slecht luistert naar je ouders terwijl je dat wel zou moeten doen.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ronron: is die laatste toevoeging nou nodig?
ronron1212
13 jaar geleden
Dat mogen ze doen.
jettemme Ach vaak is dat toch het probleem
ronron1212
13 jaar geleden
De bron is de wet een kind onder de 18 valt onder het ouderlijk gezag een ouder is verantwoordelijk voor zij of haar kind een kind is niet handelingsbekwaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron
dit ouderlijke gezag kan worden gegeven aan een kind indien deze in een moeilijke situatie zit.
voorbeeld: drinkende ouders (niet 1-2 biertjes, maar elke avond liters) en als het kind enorme zelfstandige besluiten heeft getoont en verdere positieve ontwikkelingen
ronron1212
13 jaar geleden
Evilmini dat kind kan alleen onder het ouderlijk gezag van dan door of via de kinder bescherming of de rechter elder onder toezicht te worden geplaatst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en het kind dat naast mij woont is illegaal dan? hij heeft voogdij over zichzelf omdat hij maar 1 ouder heeft en die drinkt elke dag.
zelf heeft hij tegen de kinderbescherming gezegd dat ze moesten oprotten en de rechter stemde ermee in dat hij voogdij kreeg over zichzelf
ronron1212
13 jaar geleden
een kind kan alleen onder het ouderlijk gezag van dan door of via de kinder bescherming of de rechter elder onder toezicht te worden geplaatst
dit had ik al eens geplaatst
dus zul je naar een advocaat kunnen gaan en dan naar de rechter dat staat je vrij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW1.html#1031 artikel 235, lees maar
ronron1212
13 jaar geleden
kan wanneer de minderjarige de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, op zijn verzoek door kantonrechter worden verleend.
Wat zeg ik dat via de rechter of zeg ik iets anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien klopt mijn zinsopmaak dan niet helemaal, maar
ik werd dan verward door een eerder antwoord van je *een kind kan alleen onder het ouderlijk gezag -van dan door of- via de kinder bescherming of de rechter elder onder toezicht te worden geplaatst* (gaat om delen gemarkeed met - , - )
ronron1212
13 jaar geleden
een kind kan alleen onder het ouderlijk gezag door of via de kinder bescherming of de rechter elder onder toezicht te worden geplaatst
Ja beetje knullig
Ouders mogen je voor je 18e jaar niet wegsturen omdat je tot die tijd minderjarig bent en zij een zorgplicht hebben.
Tussen je 18e tot 21e jaar mogen ze je wel wegsturen, maar dan hebben ze in die periode nog wel een financiële zorgplicht.