waarom zijn de armen gevoeliger voor tempratuur dan je benen ?

want zo een spijkerbroek in de winter houd het niet echt warm lijkt mij, toch hebben me benen het niet koud. hoe kan dat ?

als ik op de fiets zit worden mijn handen in de winter heel koud tot het pijn doet. maar mijn gezicht niet terwijl die meer open zit dan me handen. waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In je benen zitten grote spieren die je veel gebruikt (lopen, fietsen) en dat produceert warmte. Je handen houd je stil om je stuur als je fiets, daarom worden ze zo koud. Je gezicht wordt ook wel koud, maar veel minder. Maar voel dan maar eens aan je neus....ijskoud. Je lichaam zal bij kou prioriteiten gaan stellen mbt de warmte. De warmte zal zich gaan concentreren rond je vitale organen, dus de organen in je buik en je hersenen. Daarom krijg je als eerste koude ledematen. Die zitten het verste weg van je vitale delen van je lichaam.

Als jij op je fiets zit zijn je benen in beweging en je armen houden alleen maar het stuur vast. Hierdoor voel je de kou in je armen meer dan in je benen Toegevoegd na 2 minuten: Bovendien, je handen en voeten zijn extremiteiten (uiteinden van...) Je hoofd is het belangrijkste deel van je lichaam, bij kou gaat toch de meeste warmte naar je hersenen en dus je hoofd.

Nou, toen ik een paar dagen geleden op de bushalte zat te wachten waren m'n benen net zo gevoelig hoor... (En was ik ineens heel erg blij met de steunkous om het linkerbeen, dat scheelt toch een hoop ;-))

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100