omdat de naden van een kledingstuk aan de binnenkant zitten, vandaar dat je een trui bijvoorbeeld binnenste buiten keert en niet andersom. Ik denk dat dit een logische verklaring is en het in de volksmond ook binnenste buiten wordt genoemd en niet buitenste binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk om dat aan de buitenkant opvalt dat daar het binnenste deel zit. Je zou erin moeten kijken om te zien dat daar het buitenste deel zit. Wat opvalt is dus dat je het binnenste aan de buitenzijde hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gedacht, zou maar zo kunnen
Dat kan natuurlijk taaltechnisch net zo goed, maar het is dit woord geworden. Ooit is er een naam gegeven voor het naar buiten keren van de binnenkant en vice versa (van eender welk voorwerp) en dat zijn we met vereende stemmen blijkbaar binnenstebuiten gaan noemen. Vermoedelijk bekt het net even lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou kunnen komen door de beweging die je maakt.
Je keert het binnenste naar buiten, en niet de buitenkant naar binnen. Als je iets binnenstebuiten keert werk je ook vanaf de binnenkant. Je stopt je handen erin en draait het om.