stopte het verzet gelijk na het beëindigen van de tweede wereldoorlog of gingen ze zich met andere dingen bemoeien.

ik moet voor school een PWS maken, maar ik kan nergens vinden hoe het verzet is gestopt en wanneer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Het verzet in Nederland is na het beeindigen van de oorlog gestopt. De binnenlandse strijdkrachten hebben toen de orde handhaving op zich genomen. Toen is de vergelding van de burgers onderling begonnen vrouwen die met de duitser hadden geheuld werden kaalgeschoren en mannen werden aangevallen en in elkaar geslagen

Toegevoegd na 32 seconden:
Let wel na het beeindigen van de oorlog in nederland
ronron1212
13 jaar geleden
veel mensen uit het verzet beëindigden meteen na de oorlog hun activiteiten. een grote groep sloot zich meteen na de oorlog aan bij de binnenlandse strijdkrachten. Die hield zich bezig met rechtshandhaving en het begeleiden van de terugkeer naar de normale gevestigde orde.
veel andere activiteiten (zoals het aan de schandpaal nagelen van echte en vermeende NSB'ers, overlopers, meelopers en profiteurs) werden uitgevoerd door mensen met een grote mond en een klein hartje, die in de oorlog te bang en te laf waren om iets te ondernemen tegen de bezetters, maar na de oorlog, toen het gevaar geweken was, die dadendrang ineens welvoelden.
Die mensen zijn, voor zover ik weet, zelf nooit aan de schandpaal genageld.