ik heb voor de eerste keer de pil genomen deze week, op de dag dat normaal mijn regels moesten beginnen. Maar nu krijjg ik ze niet, is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet direct een effect van de pil als je met . Maar je kunt altijd een beetje onregelmatig zijn, blijkbaar zou je menstruatie deze maand net iets later zijn gekomen als je niet aan de pil was begonnen. Je menstruatie kan zelfs zomaar een keer een maand overslaan.

Je hoort ook eigenlijk niet met de pil te beginnen op de dag dat je ongesteld zou moeten worden, maar op de dag dat je werkelijk ongesteld wordt. Omdat je niet weet wanneer je precies wel ongesteld zou zijn geworden, weet je nu ook niet of de pil vanaf dag één meteen betrouwbaar is. Of zelfs wanneer hij dat wél zal zijn. Ik raad je daarom aan om tijdens de eerste strip nog condooms te gebruiken, en ervan uit te gaan dat de pil pas vanaf het begin van de tweede strip echt betrouwbaar is.

PS tenzij je partner en jij monogaam zijn én een SOA-test hebben laten doen heb je natuurlijk sowieso naast de pil ook condooms nodig om SOA's te voorkomen.

Toegevoegd na 33 seconden:
Die eerste zin moest zijn:

Nee, dat is niet direct een effect van de pil als je met de eerste strip begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe : ja, dat kan. Net zoals je na het starten met je eerste pil wel zes weken achter elkaar kunt menstrueren. Ook dat is normaal. De pil gooit je hormoonhuishouding overhoop, en dat kan uiteenlopende gevolgen hebben. Was je nog niet helemaal regelmatig, dan kan het zeker zijn dat je menstruatie een keertje wat later komt. Of wat vroeger. Je begint met je allereerste pilstrip ook niet op de dag dat je ongesteld MOET WORDEN, maar op de dag dat je dat ook daadwerkelijk WORDT.

Er zit echter wel een addertje onder het gras : ALS je al seksueel actief bent, en je hebt een minder betrouwbaar voorbehoedmiddel gebruikt, dan zit er natuurlijk altijd een kleine kans in dat je al zwanger bent, en daar kan de pil niks meer aan veranderen (althans, niet in de normale dosis). Verzeker je daar dus wel goed van !!!