welke regels hebben de joden bij het feest de soekot?

voor een spreekbeurt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (3)

Dat zijn er heel veel.

Maar aangezien het voor een spreekbeurt is... dan mag je verder zelf lezen op: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/12201-soekot-de-plichten-van-het-feest.html

Gevonden met Google...

Toegevoegd na 1 minuut:
En mocht je wat meer verdieping willen:
http://etsel.infoteur.nl/specials/soekot.html

(ook gevonden met Google)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld deze volgens de bron:

Volgens Wajiekra (Leviticus) 23:40-41 moeten er vier producten van bomen, arba'a miniem genoemd, worden gebruikt om daarmee zeven dagen lang voor God vreugdevol te zijn. Deze vier boomproducten zijn:

hadassiem - drie mirtetakken
arawot - twee beekwilgtakjes
loelav - een palmtak
etrog - grote en geurige citrusvrucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soekot is het Loofhuttenfeest, wat zeven dagen duurt. Het is in eerste instantie een oogsfeest. Na het harde werken van de oogsttijd biedt het Loofhuttenfeest een tijd van rust en bezinning. De loelav (palmbladeren) spelen hier een rol. Tijdens de morgendiensten in de synagoge worden takkenbundels naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts bewogen als teken dat deze bundel de mensen uit alle vier de windstreken symboliseert.
"Doch op de vijftiende dag van de zevende maand,
wanneer gij de opbrengst van uw land inzamelt,
zult gij zeven dagen het feest des Heren vieren;
op de eerste dag zal er rust zijn en op de achtste dag zal er rust zijn". (Leviticus 23:39).

In tweede instantie is het ter herinnering aan de woestijnreis die het volk Israël maakte toen zij uit Egypte naar Palestina trok. Hier gaat het om de soeka (loofhut). De belangrijkste regels bij het bouwen van een soeka zijn: de regel dat het dak van een soeka gedeeltelijk doorzichtig moet zijn zodat de ‘bewoner’ van de hut de sterren kan zien, en de regel dat een soeka niet zo stevig moet zijn dat hij bij zware wind blijft staan.
"In loofhutten zult gij wonen zeven dagen". (Leviticus 23:42).
Amadea