Hoe kan het dat je na een bepaalde leeftijd vrijwel onmogelijk leniger word?

In de loop der jaren word iedereen minder flexibel en is het ook moeilijker om je spieren te trainen, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

de lijmstof neemt naarmate je ouder word af waardoor je minder flexibel word en je botten sneller breekbaar worden doordat er meer kalkzout toe neemt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt maar is geen antwoord op de vraag.
De vraag ging over lenigheid...en dat heeft weinig met de breekbaarheid van je botten te maken.
Wel met de soepelheid van spieren gewrichtsbanden.

Andere antwoorden (2)

Dat heet verouderingsproces. Toch kan iemand mits er getrained wordt lang zijn bewegelijkheid houden. Mogelijk zit het in de menselijke natuur dat bij ouderdom mensen nog zuiniger worden op hun lichaam. Ik merk zelf dat de grenzen van het gemak van bewegen en de durf heel langzaam meegroeien met de leeftijd. Over een muurtje springen gaat wat moeilijker dus volgende keer maar niet meer doen om brokken te voorkomen. it soort ervaringen schuiven mee met de leeftijd en blijft toch per persoon verschillen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe ouder je wordt des te meer gaat de rek (letterlijk) er uit. je gewrichten, je spieren, alles wordt stijver en reageert trager. herstel gaat minder goed enz enz enz.
dat alles resulteert in toenemende stijfheid en dergelijk.