Dat is een behandelingstechniek om kwaadaardige tumoren (kanker) te bestrijden. Soms wordt dit als enige middel ingezet, maar vaak ook voor een operatie om de tumoren te verkleinen of na een operatie om eventuele resterende cellen te doden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld chemotherapie die in principe op het hele lichaam wordt losgelaten is bestraling (pook wel radiotherapie) een lokale therapie, dus alleen gericht op de plek waar de tumor zich begeeft. Om daar te komen moet de straling echter soms wel door ander weefsel heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat het om bestraling van kwaadaardige kankercellen gaat?
Bij deze bestraling wordt gebruik gemaakt van een ioniserende straling, d.w.z. dat de straling de atomen in weefsel kapot maakt; er worden verschillende ionen (geladen deeltjes) van gemaakt. Hierdoor gaan de kankercellen kapot en stopt het ongewenste, oncontroleerbare delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Radiotherapie ofwel bestraling betekent dat één of meerdere kwaadaardige gezwellen (kanker) in uw lichaam met straling bestreden worden. Het woord 'straling' roept bij veel mensen een gevoel van angst op, vooral vanwege de mogelijke bijwerkingen. Toch kan straling positief gebruikt worden om bepaalde aandoeningen te behandelen. De straling in de radiotherapie heeft als doel het gezwel (of de uitzaaiing ervan) te verkleinen of zo mogelijk helemaal te doen verdwijnen. U krijgt radiotherapie als enige behandeling, als aanvulling op een operatieve verwijdering van een tumor of in combinatie met chemotherapie of hormonale therapie.