wat is het verschil tussen het communisme, socialisme em marxisme??

iki snap er niks van

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
28.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn boeken over. En Wikipedia

Antwoorden (2)

Communisme is een klasseloze maatschappijvorm met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en neemt naar behoefte, of een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem.

Socialisme is een maatschappijvorm gebaseerd op gelijkheid, sociale rechtvaardigheid en solidariteit, of de verzamelnaam voor een verscheidenheid aan politieke en ideologische stromingen die naar een dergelijke maatschappij streven.

Het marxisme is de sociaal-theoretische en politiek-filosofische grondslag voor talloze moderne sociale ideeën, scholen en denkrichtingen, gebaseerd op de ideeën en denkbeelden van Karl Marx en Friedrich Engels. Beperkt tot het politiek-ideologische vlak, vormt het marxisme de basis voor het moderne socialisme en communisme.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Communisme is een politieke stroming waarbij alle bezittingen eigendom zijn van de staat. De staat bepaald de productie en de prijzen van producten.

Socialisme is een politieke stroming waarbij de staat veel ingrijpt om sociale en maatschappelijke problemen op te lossen. De productiemiddelen zijn eigendom van de staat.

Marxisme is het wetenschappelijke socialisme van Karl Marx en zijn aanhangers. De bezittingen zijn privébezit.