Je bedoelt dat je de zenuwen krijgt als je voor een grote groep iets moet presenteren?
Kijk voor goede tips eens op onderstaande website. Verder kan het heel goed zijn om een training 'spreken in het openbaar' te volgen, zeker als je het b.v. voor je werk geregeld moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin altijd met een grapje. Als iedereen lacht is het ijs gebroken en ben je niet meer zenuwachtig.

Vaak helpt het ook door te zeggen dat je zenuwachtig bent. Breng het een beetje grappig, zoals: 'U zult wel denken, wat trilt zijn stem, maar dat komt omdat ik zenuwachtig ben'.... of zoiets.

Verder gewoon net doen of er niemand in de zaal zit.
Troost je, hoe vaker je het doet, hoe minder de zenuwen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was zelf ook altijd erg zenuwachtig voor een presentatie. Ik schoot zelf altijd in de lach, maar dat is de laatste tijd steeds minder te worden. Voor je presentatie begint rustig ademhalen, en bedenken dat waarschijnlijk toch niemand naar je verhaal luisterd.
Verder kun je proberen niet in de ogen van je medeleerlingen te kijken, maar op de tafels.
Veel succes met je presentatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je kunt doen 'tegen' die vrees? Niets, dus probeer dat ook maar niet. Het gaat om zenuwen, nietwaar? Maak er je beste vrienden van. Dat zijn ze namelijk ook, want ze houden je scherp, brengen meer zuurstof naar je hersenen en geven je een gevoel van energie.

Voel vantevoren waar ze zitten en hoe ze voelen. Zeg ze bij wijze van spreken gedag en heet ze welkom. Ze mogen er gewoon zijn. Terwijl je dit doet zul je merken dat je vanzelf iets rustiger wordt, want je bent niet meer bezig je zenuwen te bevechten. Je neemt ze er gewoon bij.

Als je dit een tijdje regelmatig doet zul je merken dat je zenuwen jou niet meer hebben, maar dat jij je zenuwen hebt en dat jij los daarvan gewoon kunt functioneren. Succes!