Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Goedemorgen! Hoe lang duurt de fase dat kinderen van 3 ongeveer 20x in half uur WAAROM vragen?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Och, dat duurt maar een paar maandjes.
En het leuke is...
... na een tijdje gaan ze weer op herhaling !
-zucht- ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedemorgen!
Kinderen zijn natuurlijk o zo leergierig. Van alles wat nieuw is willen zij 'de hoed en de rand weten'. De ouder(s) is/zijn voor die info natuurlijk onontbeerlijk. Totdat zij 'alles' weten, zal dat dus nog wel aanhouden. Geniet ervan.....!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zolang totdat je er als ouder in geslaagd bent om alle nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang uit je kind te slaan. Als je hiermee kunt wachten tot ná de schooljaren, zal het een stuk makkelijker gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja heel herkenbaar...
duurt tot de pubertijd, en daarna ga jij vragen...waarom...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met 4 kinderen grootgebracht te hebben...
komt deze vraag me heel bekend voor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom en als antwoord daarom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja..precies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord Marion! Is mijn ervaring net zo. Dikke plus, enneh...vraag me niet "waarom": heb ik al gezegd namelijk hahahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus (:
Dan zo rond de twee en half, drie jaar komen de kinderen op het idee om te gaan vragen naar het waarom van dingen. Het stellen van een waarom-vraag, vraagt om veel meer denkwerk bij het kind, het kind vraagt niet meer gewoon om een feit, maar gaat het echt gedachtes onder woorden brengen. Het formuleren van een waarom-vraag is een stuk moeilijker dan de wat- wie- en waar-vragen. Het kind wil er dan ook heel veel mee oefenen en zo ontstaat de stroom aan waarom vragen. En omdat het kind nog aan het oefenen is met waarom-vragen is een waarom-vraag ook niet altijd goed te begrijpen voor de ouders. Soms wil het kind iets weten dat eigenlijk niet goed te formuleren is in een waarom-vraag. De vraag "Waarom ben jij" is een lastig te beantwoorden vraag en zal al snel de wedervraag oproepen "waarom ben ik wat?" En dan is de peuter de draad echt kwijt. Er ontstaan dan verwarring en de vraag kan niet beantwoord worden. Dit terwijl het kind waarschijnlijk eigenlijk wilde weten of de ouder ook een kindje is geweest en waar de ouder vandaan is gekomen (uit oma's buik).


Toch vraagt een stroom aan waarom-vragen soms ook om enige alertheid. Wanneer het kind niet meer echt luistert naar de antwoorden, is het goed het antwoord te stoppen en het kind af te leiden door over iets anders te beginnen of iets te gaan doen of direct aan te geven dat er nu even geen vragen meer gesteld worden.
Het stellen van waarom-vragen kan namelijk ook een manier zijn om enkel de aandacht van de ouders vast te houden. Of een manier om iets wat het kind nog even niet wil doen uit te stellen. Een kind dat vlak voor het slapen gaan plotseling een enorm stroom waarom-vragen stelt, vraagt om alertheid, de kans is dan groot dat het kind gewoon nog niet wil slapen.
En dan kan soms een 'daarom' of 'omdat ik het zeg', wat natuurlijk pedagogisch gezien weinig onderbouwd is, nodig zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
hoelang deze fase duurt is per kind verschillend
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maximaal een half jaar. Maar veel kinderen zijn er sneller van af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kind zet je wel aan het denken. Dat is goed. Maar weet je wat. Doe het eens terug bij je kind. Gewoon over iets normaals dat hij/zij doet. Net zo lang doorvragen met "waarom" tot je kind niks meer weet te antwoorden. Zo leer je ook over je kind en het kan ook komisch zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding