HOE is het mogelijk dat welke kant ik ook op fietste, ik de hele weg wind tegen had??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

dat heet rijwind:).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan echt alleen als de wind ondertussen draait, OF je ging harder dan de wind, dan voelt het ook met wind mee als (een beetje) wind tegen
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
met de wind van vandaag valt het niet me om sneller te fietsen dan de wind
amigo
13 jaar geleden
daar heb je zeker gelijk in
soms schommelt de wind wel een klein beetje,
als je dan wat zijwind hebt voelt het alsof je er helemaal tegenin moet fietsen.
vooral met deze harde wind.

of de wind is gedraait ondertussen
13 jaar geleden
bad karma? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie weet :) +
Na het passeren van een regenfront, kan de wind binnen enkele minuten geheel omdraaien en uit de andere kant komen.
Woon je bij de kust dan kan de aflandige wind, plotseling omdraaien en er een stevige zeewind opsteken, dus oplandig.
Ook dan kan je heen en terug wind tegen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan heel goed, ook zonder dat de wind draait.
Zijwind gedraagt zich als tegenwind op het moment dat je zelf vooruit beweegt.
Zelfs wind die schuin van achter je komt krijgt dat effect als je snelheid hoger wordt dan de resultante van de windsnelheid in de richting waarin je beweegt.

Toegevoegd na 2 uur:
De luchtweerstand wordt veel groter dan je aan de hand van een voorstelling met vectoren zou verwachten.