hoe weet ik zeker dat mijn vriendin paranormaal begaafd is?

mijn vriendin zegt dat ze geesten ziet, maar ik weet niet of dat waar is. ze was een keer bij een (anderen) vriendin aan het eten en zag iemand aan tafel zitten en vertelde hoe hij eruit zag, toen die (anderen) vriendin op een foto keek, bleek het een opa te zijn van haar. maar het kan toch ook zijn dat zij (zij die geesten ziet) die foto stiekem ook al heeft gezien en een grap uithaalt..hoe weet ik zit zeker? als ik het haar vraag geeft ze het toch niet toe

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Antwoorden (11)

Je weet zeker dat ze *niet* paranormaal begaafd is. Het bestaan namelijk geen paranormale mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg eerlijk, een minnetje hiervoor...
Dat je er niet in geloofd.. betekend niet dat het ook zo is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Thegame: dan mogen andere mensen ook geen antwoorden geven vanuit het idee dat het wel bestaat. Want dat ze erin geloven... betekent niet dat ze gelijk hebben. @mmm: C+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou alleen het woord echt zijn .
Ze haalt grapjes uit, of ze is erg in de war. Ik zou haar naar de huisarts sturen. Paranormaal bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou loek...toch wel..ik zie ook wel eens dingen die ik liever niet zie, alleen ik ga er niet op in, ik voed t niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
min is niet van mij
Steenuiltje
13 jaar geleden
paranormaal zijn is een gave en bestaat wel degelijk! Alleen zullen deze mensen er niet mee te koop lopen zoals deze dame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook minnetje.. sorry, maar vindt het toch dat als je er niet in geloofd, het niet gelijk niet waar is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Thegame: Bedankt dat je het gewoon eerlijk zegt. Ik heb niets tegen minnetjes, maar het is soms zo vervelend dat ze anoniem zijn. Je hoeft geen sorry te zeggen als je het niet eens bent met iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jou niet dus dat is duidelijk. Zie mijn antwoord hierboven. Iemand die iets anders ziet dan de meeste mensen is niet gek, die heeft gewoon een ruimer blikveld.
Net als dat je goed bent in sporten waar je over mag praten mag je dat natuurlijk ook doen over dingen die anderen niet kunnen zoals geesten zien, energie voelen, werken met mensen en dieren op afstand. Je mag overal mee te koop lopen wat jij wilt en in je waarde gelaten worden.
Er is niets om je voor te schamen namelijk. Als jij met iets te koop loopt wat anderen niet kunnen, is dat toch ook je goed recht. Laat maar zien wie je bent en wat je interesseert zonder dat er over geoordeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik moest lachen, naar de huisarts sturen alsof ze geestelijk niet helemaal OK is. +
het zou heel goed kunnen dat ze t wel heeft gezien, ik zie ook regelmatig dingen die ik liever niet zie...
dus er is geen reden om je vriendin NIET te geloven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze plus ik.. puur voor het feit dat je aangeeft dat het wel kan, soms kun je ook bepaalde ''energie'' voelen. Of zelfs communiceren met ''het bovennatuurlijke''..
Alleen veel geloven er niet in.. totdat je een keer een succesvolle geestoproeping had.. wat zeker niet voor beginners is.. en wat je liever niet echt doet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Thegame: dit is wat ik eerder bedoelde: als mensen zeggen dat het niet kan, krijgen ze een minnetje omdat ze wel eens ongelijk zouden kunnen hebben. Als mensen zeggen dat het wél kan, krijgen ze een plusje, ook al kunnen zij óók best ongelijk hebben. Niet erg consequent, wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus voor SuzyQ. O wacht, dat kan hier niet, jammer.
De grens tussen paranormaal en abnormaal is erg 'wiebelig'. Je weet het volgens mij dus nooit zeker....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er geen enkele zekerheid bestaat over de realiteit van paranormale verschijnselen zul je nooit zekerheid kunnen verkrijgen over de waarheidswaarde van de paranormale begaafdheid van je vriendin.

Maar ook onder de aanname van de realiteit van wat de paranormale waarnemingen' ons voorschotelen zul je nooit zeker weten of de paranormale gaven van je vriendin echt zijn.

Zekerheid is sowieso iets dat zeer moeilijk te bereiken is als je eerlijk en logisch naar je denkbeelden kijkt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens, +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diep !
het is heel moeilijk te checken.zeker als je er zelf niet in gelooft.ik weet dat het kan omdat ik het zelf heb gezien, en nog vind ik het moeilijk om het als een feit te accepteren, dat ik een geest gezien heb. Ik blijf zoeken naar logische verklaringen terwijl ik het toch duidelijk gezien heb. Ik was aardig geschrokken, en zou niks liever willen dan een nuchtere wetenschappelijke verklaring.maar die is er niet.dus wat ik wil zeggen, sluit niet uit dat ze de waarheid verteld,want het is heel goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb een tijd terug een echte geest gezien. Gelukkig was ik net op tijd helder genoeg om mij te realiseren dat ik een geest zag, en om mij te bedenken dat ik vooral heel goed moest opletten op welke manier de geest zou verdwijnen - op welke manier de geest zou overgaan in de gewone werkelijkheid. Gelukkig ben ik goed gaan kijken wat er aan de hand was voordat de illusie weg was. Daardoor heb ik kunnen zien hoe de geest in werkelijkheid slechts een verkeerd waargenomen schaduweffect was. Wel leuk om te zien hoe een eenvoudige schaduw in een onbekende kamer door mijn hersenen kon worden geïnterpreteerd als een heuse geest, met een eigen wil, die naast mijn bed stond en zich daarna door de kamer bewoog, richting de deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop ook dat het mij bedrog was, want het idee dat dat zomaar zou kunnen vind ik dus echt niks.ik lag op bed, moest nog in slaap vallen, keek naar de deuropening en daar stond hij.hij keek me recht aan zonder iets te zeggen of bewegen, het was in kleur, hij had fel groene ogen en een lange ketting met een kruis eraan , geen haar, witte jurk, geen benen.ik ben zeker een paar uur onder mijn dekens verdwenen dus ik weet niet hoe hij weg ging.t was zeker geen droom, ik kan het niet verklaren.dus als iemand mij verteld wat gezien te hebben geloof ik het ook. Als ik dit nooit had gezien, zou ik zoiemand naar een psychiater sturen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja hoor, ga er maar van uit dat het bedrog was. Zelfbedrog, om precies te zijn. Net als bij mij. Ik had het geluk dat ik niet schrok - in mijn gevoel was het een vriendelijke geest, van een kind waarmee ik een heel goede relatie heb. Daarnaast had ik het geluk dat ik mij mijn voornemen herinnerde om vooral goed op te letten op de overgang van geest naar normaal. Misschien kun jij dat de volgende keer - als die er ooit komt - ook proberen te doen. Niet schrikken, niet wegkijken, maar heel bewust en aandachtig kijken. Met wat geluk zie je ook hoe de "geest" heel geleidelijk overgaat in de schaduw die een bewegende boomtak maakt, verlicht door een lantaarnpaal. Of een lichtweerkaatsing van een voorbijrijdende auto. Of iets anders. Bij jou was het bij het in slaap vallen, bij mij was het bij het wakker worden. Dat is typerend: op die momenten zijn delen van de hersenen al (of nog) in slaap, terwijl andere delen van de hersenen nog (of al) wakker zijn. Daardoor worden de dingen die je ziet of hoort niet goed verwerkt. Het is zelfs mogelijk dat een deel van de hersenen al (of nog) aan het dromen is; daardoor worden dingen die je echt ziet of hoort, vermengd met dingen die je droomt. Het is op zo'n moment niet mogelijk daar verschil in te zien. (Bovenstaande uitleg is goed gefundeerd door hersenonderzoek en door neuropsychologie.) Juist daarom beweren geestgelovers zo graag dat je vlak voor het inslapen of vlak na het ontwaken "open zou staan" voor de "andere wereld". In werkelijkheid is dat "open staan" gewoon de manier waarop de hersenen gebiedje voor gebiedje in slaap vallen, en gebiedje voor gebiedje wakker worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zal eens kijken of ik nog iets heb liggen waarnaar ik kan refereren. Dat zal echter moeilijk worden - ik lees heel veel wetenschappelijk georiënteerde tijdschriften om op de hoogte te blijven van de stand van zaken, en gewoon omdat zulke dingen mijn interesse hebben. Na het lezen doe ik die tijdschriften bij het oud papier - daardoor heb ik wel veel kennis, maar heel weinig referenties. Maar zoals gezegd, ik zal eens kijken of ik nog iets kan vinden.
Bel bij haar aan. Als ze roept wie is daar, wordt je in de maling genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat haar de lottogetallen invullen.
13 jaar geleden
Dat weet je strikt genomen niet.

Maar als iemand roept paranormaal te zijn, en dat 'bewijst' door iemand te omschrijven van wie nota bene op dat moment een foto in de ruimte staat, zeg ik: HOAX! Dat is zoiets als wanneer ik beweer helderziende te zijn, met als bewijs dat ik weet dat jij in de buurt van een beeldscherm zal zijn als je mijn antwoord leest.

Je vriendin heeft ontdekt dat mensen je heel interessant vinden als je zegt geesten te zien, en ze houdt van de aandacht die ze daardoor krijgt. En dat is haar niet eens kwalijk te nemen. Wie wil er nou niet zo af en toe in het middelpunt van de belangstelling staan?

Maar als goede vriendin zou ik haar niet aanmoedigen. Laat haar liever merken dat ze geen spookverhalen hoeft te verzinnen om aandacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet je nooit zeker. Zelfs als ze denk dat ze ze echt ziet, kan ze ook gewoon psychisch niet normaal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat iemand zegt geesten te zien, overtuigd mij niet, dat ze paranormaal begaafd is.
Zoals suzyQ al aangaf, het is uiteraard makkelijk, om een foto te omschrijven, maar in jou verhaal word niet echt duidelijk, of die foto volledig zichtbaar was voor iedereen.
De meeste mensen die beweren paranormaal begaafd zijn, kunnen veelal details toelichten, die bijna niemand weet, dan alleen een omschrijving hoe iemand uitziet,
Een bepaalde zin, die alleen opa gebruikte, een bepaalde beweging, enzovoort.
Ik laat het in het midden, of daadwerkelijk mensen dingen kunnen zien, of horen, of weten, zoiets is een persoonlijke opvatting, waar je in geloofd of niet.
Maar inmiddels heeft internet hierop ook zijn invulling gegeven, waar je zelfs een test kunt doen, om te kijken, of je paranormaal begaafd bent..
Spiritplaza is wel een site, die zeer educatief is, voor mensen die geïntresseerd zijn in ales wat met spiritueel gebeuren te maken heeft.