Als mensen alleen maar aan zich zelf denken betekent dat ze geen rekening houden met gevoel van anderen. En ja daarom denk ik dat het de oorzaak is van kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat niet alleen, hebzucht en meningsverschillen zijn denk ik de voornaamste oorzaken, vooral in combinatie met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad een belangrijke oorzaak van het kwaad.
Maar er zijn meer factoren die het kwaad kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld onwetendheid en materialisme.
Het kwaad op zich heeft wel een functie, want het kan de motor zijn, om juist het goede aan te wakkeren.
Je ziet vaak bij negatieve gebeurtenissen, dat er een tegengolf van juist goede dingen gebeuren, en dat is dan weer positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het om waarde in klinkende munt gaat, is hebzucht een gevolg van kapitalisme.

als iets weinig tot geen waarde heeft dan kan je er ook gemakkelijker aan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebzucht was al in de mens al eeuwen voor het kapitalisme werd uitgevonden/tot stand kwam.
Het kwaad afschuiven op anderen of andere systemen is het eenvoudigste wat bestaat.
Als we nu eens stellen dat het kwaad gewoon in de mens zit, misschien kunnen we er dan zo langzamerhand wat aan gaan doen.
In iedere normale persoon schuilt het kwaad en dit heeft niets met egoisme te maken.

Die pijnlijke waarheid kwam bijna veertig jaar geleden onontkoombaar naar boven in het Stanford Prison Experiment. Philip Zimbardo, geestelijk vader van SPE, doorbreekt zijn stilzwijgen met zijn boek.

‘Menselijk gedrag is altijd een complexe interactie tussen wat individuen inbrengen in een situatie wat situaties in individuen oproepen (veel sociale factoren kunnen een positieve of juist een negatieve invloed hebben) en, ten derde, wat machtssystemen doen om zulke situaties te creëren, behouden en rechtvaardigen.’
Systemen zijn opslagplaatsen van macht – wettelijk, economisch, historisch, cultureel, religieus, enzovoorts. Wanneer een ‘goede appel’ in een ‘slechte kist’ wordt gelegd, zijn het de slechte kistmakers die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor de transformatie.

Denk niet dat jij anders bent dan de anderen. ‘Iedereen wil geloven dat hij speciaal is, en koestert de illusie van onkwetsbaarheid. Maar dat is egocentrische zelfoverschatting. Twee van de drie mensen geven een dodelijke elektrische schok als hun dat wordt gevraagd.

Het SPE werd uitgevoerd met negen ‘bewakers’ en negen ‘gevangenen’ – Amerikaanse studenten van begin twintig die in de zomer van 1971 best twee weken lang 15 dollar per dag wilden verdienen door gevangenisje te spelen. Mentaal en fysiek gezonde jongens, voor wie kop of munt bepaalde wat ze zouden worden: bewaker of gevangene.
De eerste dag is het nog een lacherige toestand, maar de sfeer in de kelder van Stanford University – voor de gelegenheid verbouwd tot nepgevangenis – wordt al snel grimmiger.
De bewakers, uitgedost met uniformen, zonnebrillen en gummiknuppels, beginnen al vrij snel vloekend en schreeuwend de gevangenen te pesten en te intimideren. De gevangenen dragen schorten in plaats van normale kleding en ondergoed, hebben een pantykous over hun haar en een ketting aan een van hun voeten.
Hun namen zijn vervangen door nummers. In enkele dagen tijd gaan de bewakers met name in de nachtelijke uren, als zij zich door de onderzoekers onbespied wanen, de gevangenen steeds onaangenamer behandelen.
Dat varieert van de eis aan de gevangenen zich bij ‘verkeerd’ gedrag eindeloos op te drukken en uitentreuren hun eigen nummer voor te zingen, tot langdurige eenzame opsluiting, een beperkte toiletgang (waarbij de gevangenen zakken over hun hoofd dragen), het onthouden van voedsel en dekens, en seksuele vernederingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
macht, hebzucht, wraak en religie. en hoe raar het ook klinkt... soms zelfs vrouwen...(ben zelf ook 1 hoor)
dat lijken mij de oorzaken van het kwaad...egoïsme kan ik me ook wel in vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een ieder ""broederschap en mededogen"" betoond.Zal morgen elk probleem in de wereld zijn opgelost.Doe jij ook mee ik ben al begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het individualisme is de oorzaak van alle kwaad.

Als we allemaal hetzelfde waren, waren we het over alles eens omdat we allemaal hetzelfde willen en wensen.
De karakters bepalen of we leiders of volgers zijn, of we zachtaardig of kwaadaardig zijn, of we egoïstisch of altruïstisch zijn, of we gierig of vrijgevig zijn en ga zo maar door.