De uitvinder van de televisie is de Duitser Paul Gottlieb Nipkow (leefde van 23-8-1860 tot 24-8-1940) die al in 1883, nog voordat de radio er was, experimenteerde met televisie...

Toegevoegd na 1 minuut:
Het huidige tv-beeld wordt nog steeds lijn voor lijn afgetast. Maar de bevinding van Nipkow wordt niet meer gebruikt. Zijn toestel was uiteindelijk te traag en de lichtopbrengst was te weinig om er een bruikbaar tv-systeem van te maken. Voor Nipkow was nog een generatie uitvinders nodig met o.a. Charles F. Jenkins en John L. Baird. Zij hadden ook wel ideeën maar niet zo doelgericht als Nipkow. Nipkow wordt dus gezien als de uitvinder van de televisie. Er is in Nederland ook een stichting naar Nipkow vernoemd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorspronkelijke uitvinder van de televisie was een zekere John Logie Baird. Hij begon zijn experimenten in 1923 met een mechanisch systeem, dat bestond uit een door een elektromotor aangedreven aluminium schijf, waarin een serie gaatjes was gemaakt in een spiraal rond de as.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel Nipkow wel gezien wordt als de uitvinder van de TV, is het systeem wat hij bedacht had zo beperkt en afwijkend van de techniek die later de echte TV bracht dat je , wat hij uitgevonden had nauwelijks TV kon noemen.
Met het systeem van Nipkow kun je een cijfer of een eenvoudig figuur verzenden maar van een beeld is geen sprake.
Dat had alles te maken met de resolutie van zijn systeem, welke de 100 beeldpunten (totaal over het kijkveld verdeeld, zonder contrastfunctie) niet overscheed en zo instabiel (onrustig was) dat zelfs cijfers nog moeilijk waren.
Wat wel zijn verdienste was dat de belden opgetekend werden met beeldlijnen, in wezen werkt TV daar nu nog mee. alleen zijn dat er 400 (i) tot 1080 (p).beeldlijnen.
Bij (i) worden eerst de even beeldlijnen en daarna de oneven beeldlijnen geschreven, daardoor halveert de frequentie maar verdubbelt de resolutie .
Bij (p) worden alle lijnen in een keer opgetekend, dit levert een rustiger beeld op.
Het vereiste echter een geheugen welke eerst alle beeldlijnen verzamelt (er wordt nog steeds in (i) uitgezonden) en als het plaatje compleet is wordt dan twee keer hetzelfde beeld getekend (de 100Hz progressive scantechniek)

Er zijn veel mensen die aan de ontwikkeling van televisie hebben bijgedragen en daarom is het moeilijk een te benoemen die de tv als zodanig heeft uitgevonden.
Mede daarom kende men toch Nipkow de uitvinding toe.

Toch zal iedereen die de schijf in werking heeft gezien (zoals ik) dat geen TV kunnen noemen.
Het beeld is daar veel te slecht voor.