waarom schrijf je het engelse woord voor "vol" met dubbel L (full) op het eind, terwijl mindfulness wordt geschreven met 1 L?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.1K

Antwoorden (3)

Omdat mindful een apart woord is dat oplettend, zorgvuldig betekend, het heeft niets met 'vol' te maken.
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft alles met vol te maken, namelijk "vol van geest" (letterlijk), zoals beautiful 'vol schoonheid' betekent. Dus de vraag waarom er geen extra 1 achter staat is zo gek nog niet.
Als er iets inconsequent is, dan is het wel de Engelse spelling. Niet alleen mindfulness is met 1 l, ook beautiful en wonderful bijvoorbeeld. Je spreekt mindful ook niet meer uit als maindfoel maar als maindfel (met een heel zwakke oe-klank) In beautiful hoor je de oe-klank helemaal niet meer terug aan het einde.

De reden is niet duidelijk; waarschijnlijk is de tweede l er in de loop der eeuwen afgesleten. Taal ontwikkelt zich doorlopend, dus ook de Engelse taal en de schrijfwijze daarvan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn engelse lerares gaf ons vroeger als ezelsbruggetje dat de op zichzelfstaande woorden een dubbele L nodig hebben om te blijven staan, terwijl ze in samenstellingen (beautiful, mindfulness) genoeg steun hebben om het zonder de extra L te moeten doen.