In bepaalde sectoren is het nog wel nuttig denk ik om de ideeen van het bedrijf die nog ontwikkeld gaan worden.
Anders kan het nieuwe bedrijf er mee aan de haal gaan.

Toegevoegd na 44 seconden:
denk bijvoorbeeld aan een productiemaatschappij voor tv-programma's

Toegevoegd na 30 minuten:
'te beschermen' moet nog bij de eerste zin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen was het nooit redelijk.

Maar zeker nu er arbeidsschaarste aan begint te komen beperk je enorm de mogelijkheden van werknemers & zullen werkgevers zwaardere voorwaarden opnemen. Vanuit werkgevers oogpunt is het dus juist van deze tijd (En dan bedoel ik: De te verwachte krimping in arbeidsaanbod). Voor de werkgever zal het steeds reeeler worden om te eisen dat er geen CB in zijn contract wordt opgenomen.

Let wel: In veel gevallen zijn de eisen te strikt, en kan een kanton rechter de voorwaarden teniet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut. Indien iemand in het verleden werkzaam is geweest bij een concurrent zal dit in een aantal gevallen een groot voordeel opleveren voor de nieuwe werkgever ten koste van de oude werkgever. Denk bijvoorbeeld aan gevoelige informatie als de wijze van inschrijving en kostprijsberekening bij aanbestedingen.

Dit geldt overigens lang niet voor alle functies, je zou hier dus als werkgever spaarzaam mee om moeten gaan omdat een dergelijk beding behoorlijk beperkend kan zijn voor de werknemer. Dit neemt niet weg dat een concurrentiebeding onder omstandigheden zeer rechtvaardig ten opzichte van de oude werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist in deze tijd is dit van belang. Steeds meer werk is kenniswerk en niet afhankelijk van investeringen die bedrijven doen in apparatuur, maar veel meer van investeringen in trainingen en kennis overdracht.

Zonder concurrentiebeding kun je goede contacten opbouwen met klanten van een bedrijf, dan voor jezelf (of een ander) beginnen en de klanten meenemen.

Daarnaast is een concurrentie beding alleen rechtsgeldig als het daarmee de arbeidsflexibiliteit niet te zeer beperkt. Er mag dus niet staan "je mag niet meer in dezelfde branche werken." Maar wel dat je niet op dezelfde soort projecten mag werken, of met dezelfde klanten, of met dezelfde leveranciers. EN dat informatie over het bedrijf wat nog niet algemeen bekend is niet naar buiten komt.

Neem een geneesmiddelen producent. Als een onderzoeker naar de concurrent overstapt en alle informatie meeneemt over de onderzoeken die hij gedaan heeft (en daar vrijelijk gebruik van maakt) dan zijn de voordelen voor het tweede bedrijf zonder dat zij daarvoor een investering gedaan hebben. Oneerlijk dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is absoluut belangrijk! Ik werkte bij een kinderdagverblijf en wilde voor mezelf beginnen. Er stond niets over in het contract dus ze konden me niets maken. Uiteindelijk heb ik het in een andere vorm gegoten maar ik blijf een concurrent. Dom van ze.