Is het raar als je de foto's van een te vroeg geboren baby'tje vreselijk vindt om naar te kijken?

Een vriendin van mij heeft een paar jaar terug een kindje gekregen, veels te vroeg geboren, alles is goedgekomen. Nu komen regelmatig de fotoboeken te voorschijn en 1 boek heeft levengroot een foto van de eerste uurtjes. Ik schrik iedere keer weer en als ik op bezoek kom denk ik, waar ligt dat boek? Raar vind ik dat! Hoe kan dat komen, kan ik dit gewoon zeggen tegen die vriendin of moet je je erover heen zetten?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is niet raar. Een te vroeg geboren kindje is ook nog niet af. En kan er voor een hoop mensen een beetje eng uitzien. De moeder is waarschijnlijk beretrots op het kindje dat het heeft gered. Want niet ieder kindje overleeft een vroeggeboorte.

Je kan het beter wel tegen je vriendin zeggen dat je het moeilijk vindt om die foto te zien, want als je het niet zegt zal ze het op den duur toch wel aan je merken dat je het niet prettig vindt. Belangrijker is dat je wel laat merken de babyfoto's waarop het kindje een "wolk van een baby" is leuk vindt om te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de ontwikkeling van het kindje. Het ene kindje is verder qua organen andere kindje qua gewicht. Erg moeilijk te zeggen. Maar over het algemeen vind ik dat een prematuurtje er echt als prematuur uitziet als het kindje nog weinig onderhuids vet heeft. Je verwacht dat een kindje lekker bol is, ronde armpjes. En als dat niet zo is, dan kan dat schrikken zijn. Een vriendin van mij beviel twee weken later dan uitgerekend en nog was het kindje maar 2800 gram en je kon zien dat het qua ontwikkeling nog even had moeten blijven zitten. Het kwam door een slecht werkende placenta overigens. Deze baby zag er erg mager uit in zijn gezicht. Nou is 2800gram verder prima hoor, maar echt te vroeg geboren kindjes wegen nog een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is zeker waar want als die slangen en apparaten zijn zo groot vergeleken met zo'n klein kindje. Fijn om te horen dat het zo snel zo goed ging met je dochter.

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat vrij normaal is als je zo'n klein bebloed kindje ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet raar.
Het ziet er gewoon heel naar uit. het is een beetje eng om te zien soms. Maar wel een groot wonder dat het kindje weer verder groeit en er goed uit komt.

Als jij het liever niet ziet moet je dat gewoon zeggen, zeg gewoon dat je er niet zo heel goed tegen kan. als ze je vriendin is begrijpt ze dat toch wel.
13 jaar geleden
Als je goed bevriend bent kun je gerust zeggen: "Ik weet niet wat het is, maar die foto vind ik niet zo mooi. Ik vind de foto's van een paar maanden later veel mooier".
Trouwens ik kan me hier wel iets bij voorstellen, mijn schoonzus beviel na een zwangerschap van 30 weken. Baby van nog geen 11 ons. Allemaal slangetjes en toeters en bellen.
Dit is niet 100% goed gekomen, mijn nichtje is geestelijk 100%, maar lichamelijk zijn er nog wel wat klachten overgebleven.
13 jaar geleden
Ik vind het zelfs niet leuk om naar fotos van een op tijd geboren baby te kijken. Het is doodsaai om hele mappen door te bladeren van bijna onbekenden die een baby hebben gekregen, met alle bloederige toestanden erom heen. Dat is geen desinteresse, maar ik vind het gewoon niet plezierig.
13 jaar geleden
Als het kindje was gestorven, had je door de zure appel heen moeten bijten, omdat ze dan bij het tonen van de foto's bezig was aan de verwerking van verdriet. Als vriendin had je niet anders gekund dan haar de ruimte te geven, hoe lang dat ook zou duren.

Nu dat niet zo is, zou ik eerlijk zijn en zeggen, dat je het kindje veel liever in het echt ziet en dat de eerste foto's voor jou niet zo fijn zijn om naar te kijken. Praat er eerlijk over, ze zal het begrijpen. Haar gevoel bij die foto's is totaal anders en veel intiemer dan van wie ook. Misschien heeft ze daar zelf nooit bij nagedacht.
13 jaar geleden
Dit is echt niet raar. Ik heb zelf een te vroeg geboren kindje (inmiddels dik 7 maand en supergezond) en als ik nu nog naar die foto's kijk heb ik zelfs van: he wat zie jij er hier nog eng-ig uit. Voor mij komen er dan uiteraard wel moedergevoelens naar boven en ben ik supertrots. Maar ik zou wel begrijpen als andere mensen die foto's eng vinden. Zo'n klein dun kindje.