Is een spermadonor van 63 jaar te oud?

Hoi allen,
Misschien een beetje gekke vraag.. Ik ben 33 en heb op het moment geen vaste relatie. Tegelijkertijd begint de wens om een kindje krijgen wel iets belangrijker voor me te worden. Ik had het daarover met een heel dierbare vriend van 63, we kennen elkaar al lang en intens. Hij zei dat als ik het wilde, hij me op wat voor manier dan ook graag zou willen helpen hierbij, ook evt met spermadonatie. Het klinkt misschien voor velen heel raar maar dit is voor mij aantrekkelijker dan een 'vreemde' zoeken om ditzelfde te doen. Ik vertrouw hem volledig en zou het heel fijn vinden om dit met hem te doen, hoewel ik me bewust ben van alles wat nog afgesproken moet worden.. De manier waarop vind ik allemaal prima, natuurlijk of medisch, het gaat me meer om de mogelijkheden om het samen te doen.
Dus.. Mijn vraag: is zijn leeftijd een probleem als we samen een natuurlijke of ivf-poging zouden doen? Zou een arts ons evt willen helpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft 2x een spermadonor gebruikt, helemaal geen gekke vraag hoor. Maar iemand van 63 zal denk ik niet zo'n goede kwaliteit sperma meer hebben..
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik vind het ook geen gekke vraag. Ik hoop echt voor je dat het lukt. Wat ontzettend tof dat die vriend dat wil doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jullie reacties, heel lief van jullie en fijn om te horen bij zoiets kwetsbaars.. We denken er nog steeds serieus over na en gaan waarschijnlijk binnenkort naar de huisarts om dit te bespreken. Ik hoop dat hij hieraan mee zal willen werken... of ons in elk geval niet al te gek aankijkt.
Bedankt nogmaals en fijn weekend,
Eline

Antwoorden (1)

Je vriend is waarschijnlijk te oud, om nog op een natuurlijke manier zwanger van hem te worden. Mannen van 63 kunnen nog wel in staat zijn een kind te verwekken, maar het zal moeizamer gaan. De vruchtbaarheid van mannen neemt vanaf hun 30ste af, waarbij van 45 jaar de zaadcellen minder beweeglijk worden en er grotere kans op afwijkende zaadcellen is.
Voor IVF stelt het UMCG een leeftijdsgrens van 41 voor de vrouwen en 55 voor de mannen. Maar andere ziekenhuizen en klinieken zeggen hier niets over. Dus mogelijk kan je hierover het beste in gesprek gaan met je huisarts en kan hij/zij jou doorverwijzen.
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
De ene man is de andere niet.
Ik hoop voor Eline dat haar wens in vervulling mag gaan. Ik begrijp haar keuze volkomen!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties zowel AnnBoo als Ivana. Ik weet dat het misschien niet realistisch is maar hoop dat het toch lukt. We gaan informeren bij de huisarts en ik hoop dat die net zo begripvol is :-). Fijn weekend! Groetjes, Eline