In een zwangerschap mag je geen straling opvangen van rontgenapparatuur! Wat als je een verdacht knobbeltje ergens waar dan ook krijgt?

Als een huisarts het ook verdacht vind, wat zou hij/zij dan voor optie`s hebben om dit te onderzoeken. Ik kan me voorstellen bij kanker dat je geen maanden kunt wachten met een rontgenfoto of mri scan etc..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dan wordt er wel een röntgenfoto gemaakt, want het leven van de moeder gaat voor het leven van het ongeboren kind. Wel wordt het op een zorgvuldige manier gedaan, dus de vrucht wordt zo veel mogelijk beschermd tegen straling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze een zwaar vermoeden hebben dat het beter is voor de a.s. moeder zullen ze het wel doen.
De moeder gaat voor en je schiet er niks mee op dat de moeder steeds zieker wordt tijdens de zwangerschap.
Maar de moeder mag dit wel zelf beslissen en dat lijkt me wel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heb ik een keer bij de hand gehad. Ik had een knobbeltje in mijn borst toen ik 13 weken zwanger was. Er is toen een echo gemaakt van mijn borst. Daarmee kon al gezien worden dat het niets ernstigs was. Mij is toen verteld dat eventueel nog een foto gemaakt kon worden. Je krijgt dan een loden schort voor (behalve op de plek van het knobbeltje). Ik ben namelijk ook een keer bij een rontgenfoto van mijn zoontje geweest toen ik hoogzwanger was van de 2e. Ik werd helemaal ingepakt in een loden schort en mocht er gewoon bij zijn. Dus mogelijkheden zijn er! Succes!