Bij een dwarsligging is en was een normale geboorte niet mogelijk. De huisarts probeerde in vroeger tijden dan eerst uitwendig het kind te draaien, met voorkeur (uiteraard) naar een hoofdligging maar desnoods naar een stuitligging. Lukte dat niet dan kon ook inwendig geprobeerd worden door te draaien de ligging wijzigen. De dokter moest dan via de rug een voetje van de baby zien te bereiken en dat naar buiten halen, en dan draaide de romp vanzelf mee naar een stuitligging. Wilde de bevalling toch niet goed lukken dan kwam er een tang aan te pas, en eventueel werd er een knip gezet.
Amadea
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
En natuurlijk ging dat vaak fout, en dan ging moeder dood. Bevallingen waren vroeger risicovol en een belangrijke doodsoorzaak voor vrouwen tussen 16-40 jaar.