hoe werkt eiceldonatie via de eicelbank?

Helaas is het niet slim om van mezelf zwanger te worden. (erfelijk ben ik belast met een ziekte die progressief is)Hoe gaat eiceldonatie bij de eicelbank?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Eiceldonatie is het afstaan van onbevruchte eicellen door een donor, aan een vrouw die zelf geen eicellen (meer) produceert, of wier eicellen niet geschikt zijn, en die wel over een goed functionerende baarmoeder beschikt. Eigenlijk is de situatie vergelijkbaar met die van de spermadonatie.
Eiceldonatie is echter minder eenvoudig omdat eicellen (nog) niet in bevroren toestand bewaard kunnen worden en omdat eicellen heel wat moeilijker te verkrijgen zijn dan sperma.
Een variant op eiceldonatie is embryodonatie; hierbij gaat het om bevruchte eicellen (meestal zijn dit embryo's die overblijven bij een paar dat zelf een IVF-behandeling ondergaat, en dat deze wil afstaan). Embryodonatie komt nauwelijks voor, daarom blijft de brochure beperkt tot de verschillende aspecten van eiceldonatie.

Hoe werkt eiceldonatie in het kort?
De donor dient een (bijna) complete IVF-behandeling te ondergaan, met de daarbij behorende hormonen. De ontvangende vrouw krijgt medicijnen om het baarmoederslijmvlies dikker te maken, zodat dit in goede conditie is voor de innesteling van de embryo's. Als zij een eigen cyclus heeft zal ze ook medicijnen moeten gebruiken om haar eigen hormoonhuishouding stil te leggen. De van de donor verkregen eicellen worden bevrucht met het sperma van de wensvader, of eventueel met donorsperma. Vervolgens worden één of twee van de ontstane embryo's in de baarmoeder van de wensmoeder geplaatst.
In Nederland vindt alleen bekende (dus geen anonieme) eiceldonatie plaats. Er is geen financiële vergoeding voor de donor, behalve een vergoeding voor de door de donor gemaakte kosten (medische kosten, reiskosten, opvangkosten kinderen); deze worden natuurlijk door de wensouders betaald. Commerciële motieven zijn bij de wet verboden.
In nederland kun je dus geen anonieme donor vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel: drie maanden geleden is de eerste eicelbank geopend maar het zal nog tot in het voorjaar van 2013 duren voor je daar terecht kan: http://nos.nl/artikel/358028-eicelbank-opent-deuren-in-utrecht.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier nog iets meer info: http://www.umcutrecht.nl/subsite/pers/nieuws/2012/04/UMC-Utrecht-start-met-werving-eiceldonoren.htm

Maar het is dus eenvoudiger om een eicel van een bekende donor te 'gebruiken'.