Na hoelang kun je een zwangerschapstest doen?

Ik heb vorige week sex gehad mét condoom, maar we zijn allebei niet 100% zeker dat alles oké is. Gewoon zo'n gevoel, gescheurd was het condoom niet. Maar voor de zekerheid wil ik een test doen. Overal zie ik staan "4 dagen voor de verwachte menstruatie testen". Maar ik ben heel onregelmatig, altijd al geweest, dus ik heb geen idee wanneer het weer zover is.

Als ik nu een test doe, is die dan betrouwbaar? Of wanneer kan ik die test het beste doen?

7 jaar geleden
6.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
Misschien handig om aan de pil te gaan, dan heb je regelmatig een onttrekkingsbloeding, en ben je beter beschermd tegen zwangerschap.

Antwoorden (2)

Wat er op de bijsluiter staat is zoals het goed gebruikt kan worden.
Als je de bijsluiter goed leest staat er ook vaak op dat vier dagen op voorhand er in een bepaald percentage een correcte positieve test gedaan kan worden.
Dat er op drie dagen voor de regels en iets hoger percentage een test kan positief doen kleuren...
Nog betere percentages voor twee dagen, ... een dag en de dag zelf.
Het is dus mogelijk dat een vrouw op vier dagen voor de grote dag een test doet en niet zwanger krijgt als uitslag... maar op de tweede dag voor de dag een test doet waar ze wel zwanger op is.

Als je het vijf dagen ( of meer ) op voorhand zou doen, dan kan je een verkeerde uitslag krijgen. Dus eerder testen is geen oplossing. Je gebruikt dan wel zo'n test maar je kan niet zeker zijn van de uitslag.

Als je onregelmatig bent is dat natuurlijk lastiger.
Dan is het meestal zo ...
Men neemt de langste cyclus van de afgelopen zes maanden en een dag extra voor de zekerheid. Dat is de dag van je test.
Niet zo'n goed nieuws eigenlijk... want dat wil zeggen dat je geduld moet hebben voor dat je echt zeker kan weten wat de uitslag is.
7 jaar geleden
Iloon2punt0
7 jaar geleden
Ingewikkeld allemaal. Ik heb echt geen idee wat de cyclus van de afgelopen maanden is. Ik hou dat nooit bij, klopt toch geen moer van. Ff denken wat ik het beste kan doen.
Dan moet je gewoon iets langer afwachten. Sowieso heb je bij te vroeg testen een risico dat de test fout-negatief is, dus als je zekerheid wilt, kun je beter later dan vroeger testen. Testen voor je overtijd bent, is gewoon minder betrouwbaar.

Als je cyclus te onregelmatig is om mee te rekenen, kun je gewoon uitgaan van een hypothetische eisprong: je kunt alleen maar zwanger zijn als je vlak voor of na de vrijpartij een eisprong had. Gaan we uit van de maximale - en ruim genomen - overlevingstijd van zaadcellen, dan kan een bevruchting plaatsvinden tot maximaal vijf dagen na de seks. Een eventuele innesteling gebeurt vijf tot tien of hooguit een dag of twaalf na de eisprong en een week na de innesteling kun je er vrij zeker van zijn dat je positief test. Dus als je zeker wilt weten dat je geen vals-negatieve test hebt vanwege te vroeg testen, dan zou je na drieënhalve week een test kunnen doen.

Dat is ruim gerekend hoor: als je zwanger bent, zou je ook binnen twee weken positief kúnnen testen, maar als je zekerheid wilt, kun je beter wat langer wachten. Misschien word je in de tussentijd ongesteld, dan heb je ook je antwoord. Maar als je wel bloedverlies hebt, maar dit is korter en anders dan je normale menstruatie, zou ik voor de zekerheid een week later toch testen, omdat dit een innestelingsbloeding kan zijn.

Nú testen zou ik sowieso afraden, want de kans dat de uitslag niet betrouwbaar is, is wel heel groot op dit moment.