Kan ik mijn sperma laten testen op kwaliteit?

De laatste 4 keer dat ik iemand zwanger maakte werden miskramen. Die dateren van na de tijd dat ik een smartphone ben beginnen gebruiken. De 8 zwangerschappen daarvóór zijn allemaal gezonde kinderen geworden. Dus ik ben er beginnen over piekeren, of mijn smartphone misschien schadelijke invloed heeft op mijn zaadcellen. Ik zou dus willen laten testen in hoeverre mijn zaadcellen gezond zijn. Dus niet zozeer of er veel zijn en of ze heel beweeglijk zijn maar of ze op DNA vlak of iets dergelijks afwijkend zijn of niet. De 4 miskramen waren bij 3 verschillende vrouwen (ik ben donor).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Als donor zou je NORMAAL gezien eerst een test hebben moeten afleggen bij een spermabank of je al dan niet of wel gezond bent.

Overigens weet ik niet hoe het in Nederland aan de pas gaat, maar je kan je altijd laten 'keuren' bij een Spermabank/dokter die gespecialiseerd is in dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nee, niet echt. Je hebt tienduizenden allelen in je DNA. Het is onbegonnen werk om te kijken of daar ergens spelfoutjes tussen zitten, en zelfs als je die niet hebt kunnen ze er bij de spermavorming alsnog in komen. Miskramen komen best veel voor, en het zou natuurlijk ook aan het DNA van de eicellen kunnen liggen.