Welk middel tegen hooikoorts kun je veilig gebruiken tijdens de zwangerschap?

Ja, ik ga het natúúrlijk ook nog aan mijn dokter vragen, en zal geen advies opvolgens dat ik niet eerst met hem heb besproken! ;)

Het hooikoortsseizoen is voor mij alweer een beetje begonnen. Ik heb er nu nog niet zo'n last van, maar ik weet dat het erger zal worden. En zoals iedereen weet die flinke hooikoorts heeft: dat kan afschuwelijk zijn.

Normaal gebruik ik daar tabletten Allerfre (loratadine) voor, en dat werkt bij mij perfect. Maar ik wil graag zwanger worden, en loratadine is niet geschikt voor gebruik tijdens de zwangerschap. Nu slik ik het dan ook al niet, de eerste weken van de zwangerschap wéét je immers nog niet dat je zwanger bent.

Wie weet iets dat helpt en wel goed is onderzocht en goedgekeurd voor gebruik tijdens de zwangerschap? Dat helpt mij om gericht te overleggen met mijn huisarts.

Om meteen een beetje kieskeurig te zijn: ik zie geen heil in acupunctuur of meerdere malen per dag de neus spoelen vanwege de bewerkelijkheid. Mijn voorkeur gaat uit naar tabletten of iets dergelijks, vooral omdat er bij mij meer aangeslagen is dan alleen mijn neus (ook keel, ogen, en zelfs hoofdpijn). Een goed *klinisch getest voor gebruik tijdens de zwangerschap* natuurlijk middel is prima, homeopathie en bachbloesems zijn wat mij betreft kwakzalverij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geeft hoop! Natuurlijk zoek ik dit nog steeds wel uit, om te voorkomen dat ik een enorme aanval krijg op een plaats/moment dat ik geen arts kan raadplegen, maar dit zou heel mooi zijn. Ik heb op zich het geluk dat ik niet constant medicijnen nodig heb in het seizoen, maar zo af en toe komt het voor dat een aanval zó heftig is dat ik zonder niet meer kan functioneren. Dat is vooral na een plotselinge grote temperatuurstijging, als plotseling alles waar ik allergisch voor ben tot volle bloei komt. Vandaar dat ik me nu al wil voorbereiden, zo'n moment komt altijd onverwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Loenie zeg had ik ook willen zeggen.
Het was tenminste bij mij ook het geval en mijn jongste is geboren in juli.

Het beste antwoord

Mede ook gelt op de reacties is het duidelijk dat je naar je huisarts moet voor ovberleg. Tavegil en Reactine zijn niet bewezen deugdelijk tijdens zwangerschap. Cetirizine gedurende een korte periode wellicht wel.

Toegevoegd na 42 seconden:
sorry, gelt moet zij: gelet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je slaat de spijker op de kop: het lukt me tot nu toe niet om iets te vinden over middelen waar deugdelijk onderzoek naar geweest is voor gebruik tijdens de zwangerschap. Wel hoor ik veel ervaringen van vrouwen wiens huisarts het allemaal ook niet zo goed weet. Daarom wil ik beslagen ten ijs komen bij mijn huisarts. Overigens één opmerking: Reactine ís cetirizine, dat is de werkzame stof. Vandaar dat in de Reactinebijsluiter staat dat je aan je arts moet vragen of je gedurende korte tijd cetirizine mag gebruiken; dat is geen advies om een middel van de concurent te kopen.

Andere antwoorden (5)

bij de internet apotheek geven ze deze 2 op

Hooikoorts:
-Natriumcromoglicaat neusdruppels of spray
-Natriumcromoglicaat oogdruppels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is weinig over bekend. Zoals je zelf al aangeeft, informeer dit soort zaken altijd bij de huisarts!
De meeste mensen gebruiken een anti-histaminica, bijvoorbeeld Xyzal. Tijdens dierproeven is een zeer hoge dosis teratogeen aangetroffen. Bij de mens zijn er tot nu toe geen aanwijzingen dat deze veelgebruikte anti-histaminica een verhoogd risico geven op aangeboren afwijkingen. In het algemeen wordt aangeraden de anti-histaminica alleen voor kortdurend gebruik in lage dosis tijdens de zwangerschap toe te passen. Bij gebruik tot vlak voor de geboorte moet rekening worden gehouden met mogelijk sedatie en ademhalingsdepressie van de neonaat. Een anti-histaminicum dat wel gebruikt mag worden tijdens de zwangerschap is tavegil. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat dan te zeggen over deze info van ZilverenKruis: Tavegil®: Zwangerschap
Er zijn onvoldoende gegevens bekend om de schadelijkheid van dit middel tijdens de zwangerschap goed te kunnen beoordelen.
Dit middel niet gebruiken tijdens de zwangerschap (tenzij de arts anders voorschrijft).
Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat geen medicijnen gebruiken tijdens de zwangerschap het beste is, dat weet jij immers.
Er is een medicijn en dat heet Reactine, wat veilig gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap.
Het mooiste scenario zou kunnen zijn, om zwanger te worden in de wintermaanden, zodat je de eerste tijd als het vruchtje zich in je baarmoeder nestelt, geen medicijnen hoeft te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Doepie kan Reactine veilig tijdens de zwangerschap gebruikt worden, maar de internet apotheek vindt,dat dat nog niet bewezen is. Ze adviseert om over te stappen op oogdruppels en neusspray,waarvan de veiligheid wel is bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier eens!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie