Van een spiraal kan je een luie eileider krijgen; is dit tijdelijk of permanent?

Kan je enkel een luie eileider krijgen als het spiraal zich nog in je baarmoeder bevindt en wordt de eileider m.a.w. terug 'actief' eens het spiraal verwijderd is?
Of kan je door het spiraal een permanent luie eileider krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo, dat was leerzaam. Heb er echt op moeten zoeken want ik heb nog nooit van luie eierstokken gehoord, maar luie eileiders geeft heel wat hits. Er schijnt inderdaad een verband te zijn tussen langdurig hormoongebruik (zoals de pil of het mirena-spiraal) die de regelmatige aanmaak van eitjes tijdelijk or permanent verstoren, maar er zijn ook vrouwen die zonder ooit een voorbehoedsmiddel te hebben gebruikt verminderd vruchtbaar zijn (want daar praat je over ; geen regelmatige eisprong). Door de eisprong met hormonen langdurig te onderdrukken kan er zeker wat tijd overheen gaan voor je hormoonhuishouding weer helemaal in balans is en je weer een regelmatige eisprong hebt. ALS je die daarvoor ook hebt gehad. Want zoals gezegd zijn er legio oorzaken (en onbekende redenen) waarom somige vrouwen geen regelmatige eisprong hebben. Over een definitieve verminderde vruchtbaarheid kan ik niks vinden, temeer omdat ook met het toenemen van de leeftijd de vruchtbaarheid afneemt, en er dus niet altijd een oorzakelijk verband met het voorbehoedsmiddel valt te leggen. Het (te) lang uitstellen van een zwangerschap zelf kan al een reden zijn voor verminderde vruchtbaarheid op de leeftijd dat je er klaar voor bent. Zeker als dat ruim na je dertigste is. Voor wat het spiraal betreft ,kan een tijdelijke verminderde vruchtbaarheid dus eigenlijk alleen maar voorkomen bij een spiraal met hormonen. Een gewoon koperspiraaltje onderdrukt de eisprong niet en zelfs niet de bevruchting , het voorkomt alleen de innesteling. Als het daadwerkelijk door het spiraal of de pil veroorzaakt is, komt de regelmatige eisprong en dus de vruchtbaarheid na verloop van tijd (enkele maanden) gewoon weer terug. Maar omdat leeftijd en leefwijze en zaken als gewicht, gezondheid en mogelijke aandoeningen ook een rol spelen, is niet te voorspellen of en hoe lang dat het geval is.

Ik heb nog nooit gehoord van een luie eileider en kan me er ook niets bij voorstellen. Met een spiraal blijft juist dat stukje van de cyclus in stand en rijpt er een eicel die door de eileider richting baarmoeder gaat. Er verandert in dat eerste stuk niets, dus de functie van de eileider blijft gelijk. De innesteling wordt verhinderd door het spiraal (hoe is afhankelijk van het soort spiraal) waardoor zwangerschap uitblijft. Ik denk dat die luie eileider een fabeltje is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100