Van een spiraal kan je een luie eileider krijgen; is dit tijdelijk of permanent?

Kan je enkel een luie eileider krijgen als het spiraal zich nog in je baarmoeder bevindt en wordt de eileider m.a.w. terug 'actief' eens het spiraal verwijderd is?
Of kan je door het spiraal een permanent luie eileider krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is een "luie eierleider?"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een luie eileider ?? Daar heb ik echt nog helemaal nooit van gehoord ; lijkt me een onzinverhaal. Ik ga er eens op zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo zie je maar, niet te snel oordelen, eerst googelen.

Het beste antwoord

Zo, dat was leerzaam. Heb er echt op moeten zoeken want ik heb nog nooit van luie eierstokken gehoord, maar luie eileiders geeft heel wat hits.

Er schijnt inderdaad een verband te zijn tussen langdurig hormoongebruik (zoals de pil of het mirena-spiraal) die de regelmatige aanmaak van eitjes tijdelijk or permanent verstoren, maar er zijn ook vrouwen die zonder ooit een voorbehoedsmiddel te hebben gebruikt verminderd vruchtbaar zijn (want daar praat je over ; geen regelmatige eisprong).

Door de eisprong met hormonen langdurig te onderdrukken kan er zeker wat tijd overheen gaan voor je hormoonhuishouding weer helemaal in balans is en je weer een regelmatige eisprong hebt. ALS je die daarvoor ook hebt gehad. Want zoals gezegd zijn er legio oorzaken (en onbekende redenen) waarom somige vrouwen geen regelmatige eisprong hebben. Over een definitieve verminderde vruchtbaarheid kan ik niks vinden, temeer omdat ook met het toenemen van de leeftijd de vruchtbaarheid afneemt, en er dus niet altijd een oorzakelijk verband met het voorbehoedsmiddel valt te leggen. Het (te) lang uitstellen van een zwangerschap zelf kan al een reden zijn voor verminderde vruchtbaarheid op de leeftijd dat je er klaar voor bent. Zeker als dat ruim na je dertigste is.

Voor wat het spiraal betreft ,kan een tijdelijke verminderde vruchtbaarheid dus eigenlijk alleen maar voorkomen bij een spiraal met hormonen. Een gewoon koperspiraaltje onderdrukt de eisprong niet en zelfs niet de bevruchting , het voorkomt alleen de innesteling.

Als het daadwerkelijk door het spiraal of de pil veroorzaakt is, komt de regelmatige eisprong en dus de vruchtbaarheid na verloop van tijd (enkele maanden) gewoon weer terug. Maar omdat leeftijd en leefwijze en zaken als gewicht, gezondheid en mogelijke aandoeningen ook een rol spelen, is niet te voorspellen of en hoe lang dat het geval is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Bronvermelding?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een pagina / artikel / forum of veertig geraadpleegd. Dat staat jou ook vrij. Mij antwoord is een samenvatting van wat ik het afgelopen uur geleerd heb. Ik ben dus gewon de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan geen veertig bronnen kwijt, en op sommigen is de melding minimaal. En de informatie zelden volledig. Het is vooral in Belgie een veelgebruikte term heb ik de indruk gekregen.
Ik geef pas een bron als dat echt een goede bron is waar veel nuttigs in staat. En helaas, die heb ik niet gevonden. Het is niet echt een officiele medische term ; al krijgen veel vrouwen het in eerste instantie wel van hun gynaecoloog te horen. Blijkbaar vragen ze niet of onvoldoende door, of herhalen de informatie niet op internet.
Ook is de link naar een spiraal niet terug te vinden ; welk naar langdurig hormoongebruik, meestal de pil. Een deel is dus ook 1 en 1 bij elkaar optellen, logisch nadenken, hypothesen toetsen, tegenargumenten zoeken, etcetera. Naar een echt goede verklaring zoek ik nog, maar tot hier dekte het de vraag zoals die gesteld is.
Maar dit zijn de dingen waar je voor op GV zit : nieuwe dingen blijven leren, kennis blijven vergroten en waar mogelijk delen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En niet om razendsnel een bron te vinden, te knippen, te plakken en wegwezen. Althans, in dat geval zou ik er geen reet aan vinden. Juist het uitzoeken van iets wat je nog niet weet en dat een ander doorvertellen is voor mij de lol van het spelletje.

Andere antwoorden (1)

Ik heb nog nooit gehoord van een luie eileider en kan me er ook niets bij voorstellen. Met een spiraal blijft juist dat stukje van de cyclus in stand en rijpt er een eicel die door de eileider richting baarmoeder gaat. Er verandert in dat eerste stuk niets, dus de functie van de eileider blijft gelijk. De innesteling wordt verhinderd door het spiraal (hoe is afhankelijk van het soort spiraal) waardoor zwangerschap uitblijft. Ik denk dat die luie eileider een fabeltje is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik eerst ook,. En dus ben ik er even op gaan googelen voor ik antwoord gaf ;-)