is het mogelijk zwanger te worden in de stopperiode?

Goede morgen, voor mijn verhaal moet ik uitzoeken of het mogelijk is om, als je de pil slikt, toch zwanger te worden. Dit door het onverwacht stoppen ervan en pas anderhalve week later verder te gaan. Seksuele handeling op de eerste dag dat de pil niet geslikt was.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (4)

Uiteraard is niets geheel onmogelijk op dit gebied, er zijn zelfs mensen die zwanger raken na een sterilisatie.

Echter: wanneer je vóór je stopweek gewoon de pil minimaal 21 dagen achtereen correct heb geslikt, was je tot het einde van de 7-daagse stopweek gewoon nog beschermd. Na die 7 dagen niet meer; je bent na een te lange stopweek pas weer beschermd na het minimaal 7 dagen achtereen slikken van de pil. De kans op een zwangerschap is dus zeer klein als het ging om je normale stopweek en je binnen de normale stopweek van maximaal 7 dagen seks hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heey,
Ik zelf ben aan de pil. Ik doe het in de stopweek soms met mijn vriendje en ben niet zwanger. Zelfs als je ongesteld bent, en je bent niet aan de pil, en je hebt seksuele handelingen hoef je niet zwanger te worden. Ik zou het zelf natuurlijk niet uitproberen!!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Eigen ervaring 1 persoon zegt niet zoveel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal niks zelfs. Ik ken minimaal 1 persoon die tijdens haar menstruatie zwanger is geworden. Maar ook dat zegt dus helemaal niks.
Volgens mij niet.

Als je per ongeluk een keertje een pil vergeet, kan je die de dag nadien wel inhalen.
Als je 2 of 3 dan een pil vergeten bent,... dan hangt het ervan af in welke week je bent wat je dan moet doen.
Ben je meer dan 3 pillen vergeten,... condoom.

Heb je dat regelmatig dat je het vergeet,... naar huisarts om beter passende anti-conseptiemiddelen te zoeken.

Wat je vroeg was,... ik ga eigenlijk 10 dagen niets innemen. Dat is zeggen meer dan 3 pillen 'vergeten' dus enkel veilig met condoom.
Ik heb al medelijden met de man in het boek als zijn partner zo'n dingen zegt. Tenzij in je boek /verhaal de vrouw net zwanger wil worden.

En ps de handeling op die eerste dag,... zaadjes kunnen nog verschillende dagen overleven. Dus als het de eerste dag mag in die logica, dan ook de tweede en derde...

Toegevoegd na 1 dag:
Even aanvullen na een reactie.

Ja, als je die ene pil vergeten bent ( 12 u max te laat ) mag je die zo innemen. En dan is er verder niets aan de hand.
Maar vanaf het moment dat je meer dan 36 uur tussen de pillen laat, dan moet je ook ( als bij meerdere pillen vergeten ) kijken naar de week waarin je bent.

En net daarover heb je op internet wel verschillende 'mogelijkheden'. Ze variëren van innemen maar condoom gebruiken tot innemen en veilig.
De verschillen zijn groot.
Want ik vond ook site waar ze over 2 pillen vergeten, de laatste meteen innemen en nog steeds veilig schreven. (onder voorwaarden van... )

Misschien kan het afhangen van welke pil je neemt. Maar over de 12 uur zijn ze het wel allemaal eens.

Ook elke verpakking heeft een bijsluiter, daarop staat natuurlijk hoe dat type genomen moest worden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat betreft jouw tweede zin, volgens mij klopt dit niet. Het hangt er erg vanaf in welke week je één pil vergeet. Een dag later inhalen is volgens mij niet de juiste oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt de pil niet inhalen. Hij werkt alleen wat langer dan 24 uur, namelijk ongeveer 36 (met een veiligheidsmarge), dus binnen de 12 uur alsnog innemen is nog 'op tijd' . Een keer 's avonds vergeten en de volgende morgen alsnog innemen is normaliter ruimschoots binnen die marge. Maar als je er een gewoonte van maakt, kun je beter een ander voorbehoedsmiddel kiezen dat minder verantwoordelijkheid en discipline vergt.
Een vrouw is elke maand een paar dagen vruchtbaar, rond het moment van de eisprong. Wordt het eitje niet bevrucht, dan wordt na een week of twee het baarmoederslijmvlies dat was opgebrouwd afgebroken en het eitje afgestoten. Dat is de menstruatie.

Die vruchtbare periode zit dus tussen twee menstruaties in, ongeveer 2 weken na de laatste en voor de eerste.

Met de pil onderdruk je de eisprong, verminder je de opbouw van baarmoederslijmvlies en nog zo wat dingtjes die de kans op bevruchting en innesteling voorkomen. De bloeding die je krijgt in de stopweek is dan ook geen menstruatie maar een zogenaamde ' onttrekkingsbloeding' die alleen het baarmoederslijmvlies afbreekt door de verminderde hormoon-aanvoer, en eigenlijk niet echt meer nut heeft dan de baarmoeder schoonmaken en regelmaat in je ' cyclus' houden.

De eisprong zou dus in principe plaats vinden een week of twee na het begin van die bloeding, ware het niet dat de pil die onderdrukt. Alleen als je de pil vergeet - al is het maar een dagje - kan de balans even doorslaan, een eisprong plaatsvinden en kun je zewanger worden. Gedurende de hele twee weken erna, dus altijd twee weken lang voor aanvullende bescherming zorgen (in de regel de rest van de strip).

Dat betekent dat de kans dat je in de stopweek zwanger wordt bij correct en regelmatig gebruik van de pil eigenlijk uitgesloten is (al is er altijd een minimale mogelijkheid, omdat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 % veilig is), maar als je ook maar 1 enkele pil vergeten bent in de periode daarvoor, is het risico beduidend groter.

Pil oif geen pil, de mens is geen feilloze machine, en menstruatie is derhalve geen voorbehoedsmiddel.