Kunnen zwangere johova getuigens die kans hebben op bloedverlies in het begin van hun zwangerschap al bloed afgegeven?

Want als je bijv 6 liter bloed in je lichaam hebt, en ze nemen 1 liter af en je lichaam maakt weer meer bloed aan, kunnen Jehova's dan niet beter bloed afgegeven als ze zwanger zijn en de kans op bloedverlies heel groot is en dat als het nodig is dan hun eigen bloed weer krijgen of mmag dat niet volgens hun geloof?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Jehovah's Getuigen weigeren bloedtransfusie.
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Weigeren zij ook bloedtransfusies met hun eigen bloed? Dat lijkt de vraag van Noukkky te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar mijn weten is dat afhankelijk van de persoonlijke opvattingen. Er zijn jehova's getuigen die elke vorm van bloedtransfusie weigeren en jehova's getuigen die minder streng zijn en een transfusie met hun eigen bloed wel accepteren.
Maar goed, een jehova's getuige kan dit vast beter beantwoorden.
Computoon
9 jaar geleden
Op de officiële site van Jehovah's Getuigen is dit te lezen: "Waarom aanvaarden Jehovah’s Getuigen geen bloedtransfusies?
Dit is eerder een religieuze dan een medische kwestie. Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament staat het gebod dat we ons moeten onthouden van bloed (Genesis 9:4; Leviticus 17:10; Deuteronomium 12:23; Handelingen 15:28, 29). Daarbij komt dat bloed in Gods ogen leven vertegenwoordigt (Leviticus 17:14). Uit gehoorzaamheid aan God en uit respect voor hem als de Levengever nemen we dus geen bloedtransfusies." Bron: http://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/faq/jehovahs-getuigen-waarom-geen-bloedtransfusies/ Er wordt (ook in de links met verdere informatie) geen onderscheid gemaakt tussen bloed van jezelf en bloed van een ander, dat onderscheid komt niet eens ter sprake. En zoals bij alle geloofsgemeenschappen voorkomt, kunnen ook individuele Jehovah-getuigen andere beslissingen nemen dan die welke volgen uit de voorschriften van hun geloofsgemeenschap.
Moslims mogen bijv. geen alcohol drinken maar ik heb toch echt met eigen ogen een moslim gezien met een glas bier in zijn hand...
Het is niet verstandig om in de zwangerschap bloed in die hoeveelheid af te nemen. Zwangeren die bloeddonor zijn mogen ook niet doneren gedurende de zwangerschap. Je hebt je rode bloedcellen zelf hard nodig voor je kind die er van afhankelijk is voor de zuurstof aanvoer. Vóór de zwangerschap zou wel een optie kunnen zijn (al weet ik niet hoe lang een zak bloed houdbaar is/ of het ook ingevroren kan worden...)