Wanneer stopt het lichaam met het produceren van borstvoeding?

En waaraan ligt dat? Is het echt zo dat kinderen slimmer worden van borstvoeding? Worden ze net zo slim als bij het gebruik van flesvoeding? Want stel dat je dat geen borstvoeding kunt geven(of voor een beperkte duur) dan is er geen andere oplossing dan flesvoeding.

mvg, Ella

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Ivana
10 jaar geleden
Bij ons op het dorp schijnt een man geweest te zijn die "Jan Tiet" werd genoemd, omdat zijn moeder hem tot hij naar de lagere school ging borstvoeding heeft gegeven. Geen idee of hij slimmer was dan anderen. ;)
Zolang er gesabbeld wordt zal er borstvoeding zijn, al loopt dat wel terug. Mijn dochter heeft haar zoontje tot anderhalf jaar gevoed. Hij is beslist niet slimmer dan zijn zusje, die veel sneller aan de fles was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder kon geen borstvoeding geven bij mij en m'n broertje(ze wilde het wel),en wij zijn ook zeker niet minder slim,waar komt dat vandaan dat dat zo zou zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kinderen slimmer worden door borstvoeding is een fabel, wel dat kinderen met borstvoeding dusdanig veel anti stoffen opbouwen dat ze op latere leeftijd minder vatbaar zijn voor chronische ziektes zoals bijvoorbeeld diabetes, stofwisselingsziektes en maag en darmziektes. Daarnaast heeft een borstvoeding kind vaak een stevigere consistente lichaamsbouw. Als bijv borstvoedings kinderen "dik" worden , dan wordt het niet blubberig dik, maar meer compact dik
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn zeker wel onderzoeken die een significant maar klein verschil aantonen in intelligentie tussen kinderen die een bepaalde minimale tijd borstvoeding hebben gekregen en kinderen die nooit borstvoeding kregen. Ik neem zomaar aan dat daarin gecorrigeerd is voor andere factoren (intelligentie van de ouders, omgeving, etc.) maar hoe dan ook zijn die verschillen zo klein dat ze weliswaar meetbaar zijn, maar niet van belang in het dagelijks leven. Een paar IQ-punten maken niet het verschil tussen "dom" of "slim". Indien mogelijk is borstvoeding het allerbeste, vooral voor het immuunsysteem van een baby: kinderen krijgen allerlei afweerstoffen mee via de borstvoeding, bijvoorbeeld antistoffen tegen ziektes die de moeder heeft gehad en waar het kind nog niet voor ingeënt is of kan worden. Maar het geven van borstvoeding lukt nu eenmaal niet elke moeder, soms zijn er medische redenen bij moeder of kind en soms wil het gewoon om de één of andere reden allemaal niet zonder dat daar direct een duidelijke aanleiding voor is. De flesvoeding van tegenwoordig is dan een volwaardig alternatief. En wanneer de productie stopt: dat is zoals Fremar al beschrijft een kwestie van vraag en aanbod. De productie blijft op peil zolang het kind blijft drinken en/of de moeder blijft kolven. Het is een heel natuurlijk iets: zodra een baby minder drinkt, loopt de productie terug en als een kind meer drinkt of als er bijvoorbeeld een meerling is, neemt de productie normaal gesproken ook toe. Er zijn zelfs vrouwen die door bijvoorbeeld regelmatig te kolven bewust hun productie verhogen en de extra melk gebruiken om een andere vrouw te helpen die zelf geen borstvoeding kan geven.

Antwoorden (1)

Stoppen met borstvoeding wordt ook wel spenen genoemd. Blijft men het kind zogen, dan kan de lactatieperiode meerdere jaren duren totdat het kind volledig gespeend is. Doorgaans stopt men in Nederland en België met borstvoeding als de baby 3 tot 6 maanden oud is, vaak door sociale factoren, hoewel er wordt aangeraden om langer door te gaan. De natuurlijke speenleeftijd van de mens ligt tussen 2.5 en 7 jaar. Het WHO en Unicef raden ook aan om minimaal 2 jaar borstvoeding te geven, waarvan de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding. Het wordt aangeraden om pas te starten met bijvoeding als de baby 6 maanden oud is.
Stoppen met borstvoeding gebeurt door in een paar weken tijd het aantal voedingen per dag langzaam af te bouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
4 weken borstvoeding, meer is er niet nodig om je kind slimmer te maken dan baby's die met poedermelk zijn opgegroeid. Dat blijkt uit een onderzoek bij 10.000 baby's uitgevoerd door de universiteiten van Essex en Oxford.

Wanneer je kind zo'n 4 weken lang borstvoeding heeft gekregen, ligt zijn IQ gemiddeld 3 tot 5 punten hoger. Eerder werd al aangetoond dat borstvoeding een positieve invloed op het immuunsysteem heeft, maar nu blijkt het ook de ontwikkeling van het brein te beïnvloeden.

"Toch willen we moeders die opteren voor poedermelk niet met de vinger wijzen. Dit onderzoek wilt alleen de moeders die wel kiezen voor borstvoeding een ruggensteun bieden", besluiten de wetenschappers.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en dat werkt natuurlijk alleen als je als moeder gezond leeft. Roken, drinken drugs e.d. alles komt in de borstvoeding terecht en heeft invloed op het kind