Zwangerschap geheimhouden bij sollicitatie?

Hoe denken jullie hierover?

(Er is nog niks te zien)

Toegevoegd na 5 minuten:
Het voelt namelijk niet goed om het voor me te houden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niemand zit te wachten om je verlof uit te betalen tijdens de recessie. Als ik de tijd terug kon draaien, had ik niks gezegd.
Ze komen met vragen zoals, en hoe zie jij het gaan als je terugbent stapels werk? gefeliciteerd als je zwanger bent!

Het beste antwoord

Wees gelijk maar eerlijk Danii. Punt 1)Het lucht jou op en Punt2)Je weet gelijk waar je aan toe bent...of je de baan krijgt of niet...
Anders ben je toch iedere dag bang dat het uitkomt .dus niet geheim houden...
In ieder geval van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

dat zou je nooit moeten doen iets verzwijgen op een solicitatie dat kan tegen je gaan werken als men er achter komt

Toegevoegd na 9 minuten:
Een werkgever mag een sollicitant niet afwijzen om reden van zwangerschap.

Toegevoegd na 16 minuten:
Word je afgewezen en vermoed je dat dit te maken heeft met je zwangerschap, dan kun je een zogenaamd 'verzoek om een oordeel' indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). De CGB heeft als taak de gelijkebehandelingswetgeving te handhaven en beoordeelt of een werkgever in strijd met de wet heeft gehandeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en hoe wil jij dan bewijzen dat jij beter bent dan de niet-zwangere? Lijkt me moeilijk gevalletje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb die regel niet bedacht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in theorie heb je gelijk.
in de praktijk krijgt ze de baan niet als ze het vertelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet hierop geweigerd mag worden hoef je het dus ook niet te vertellen, het is dus niet relevant. Je hoef ook niet te vertellen dat je een cavia hebt die bruin is en witte vlekken heeft.
Zou het een leugen om bestwil willen noemen. En daar is niks mis mee. Alleen voor de zes maanden om zijn ziet iedereen het. Dus ik denk dat je een zes maanden contract scoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet verplicht het te vermelden..
Het zou wel netjes zijn als je dat wel deed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komt sporadisch wel eens in het nieuws dat er een vrouw bevallen is, welke niet eens wist dat ze zwanger was.

Als er niet om gevraagd wordt, zou ik er niet zelf over beginnen. Dat kan niemand je later kwalijk nemen. Je wilt immers die baan hebben en dan ga je geen ongevraagde zaken noemen, waarmee je mogelijk je eigen glazen in kan gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
Utrecht
14 jaar geleden
"Als er niet om gevraagd wordt"
Er mág niet naar gevraagd worden (sollicitatiecode). Doen ze dat toch, mag je liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag niet liegen. Maar je bent niet verplicht om te antwoorden op vragen over je gezondheid. Ik zou het overigens super onbehoorlijk vinden als een werkgever zou vragen: ben je zwanger?
Een leugen kun je geheimhouden,maar een zwangerschap toch echt niet.
Ga voor eerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hou je geen 6 maanden vol een zwangerschap verzwijgen
Zou je het op dit moment al vertellen aan een werkgever waar je al in dienst was? Zo nee, dan zou ik het bij een sollicitatie ook niet vertellen.

Sowieso ben je niet verplicht zoiets te melden bij een potentiële werkgever.

Persoonlijk zou ik er wel twee keer over nadenken of ik het voor mezelf kon verantwoorden om zonder het te vertellen bij een kleine zelfstandige te gaan werken als ik zwanger was. De werkgever wordt wel vergoed voor zwangerschapsverlof, maar bij een klein personeelsbestand kan een zwangere en het daardoor noodzakelijke inwerken van een vervanger een flinke aderlating zijn.

Hou sowieso ook even rekening met je proeftijd. Nu is er nog niets te zien, maar is dat nog steeds zo tegen de tijd dat je proeftijd er bijna op zit? Een werkgever die je niet had aangenomen als hij wist dat je zwanger was, zal er ook geen problemen mee hebben om je er tijdens de proeftijd uit te knikkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet verplicht iets te vertellen. De kans bestaat dat je nieuwe werkgever "not amused" zal zijn wanneer het eenmaal duidelijk is.
Hoe onterecht ook, het kan je positie tamelijk onmogelijk maken. Dat zal in een grote not-for-profit organisatie minder spelen dan in een klein bedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoeveel maanden 2 maanden ongeveer kan je wel geheim houden 3/4 maanden liever niet...
Anders komen ze wel achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Standaard krijg je een jaarcontract en als ik je in dienst zou nemen vlieg je er na dat jaar uit als ik me 'genaaid' voel. En dat zou ik me zeker voelen als je je mond houdt over iets wat invloed heeft op je werk.

Sorry dat ik het zo cru zeg, maar je vraagt hoe ik erover denk.

Desalnietemin; geniet van je zwangerschap!
14 jaar geleden
Het is trouwens verboden om dit tijdens een sollicitatie gesprek te vragen! Staat in de wet! Dus je bent niet verplicht het te vertellen als ze het vragen.. Staat natuurlijk wel een beetje raar...

Trouwens een bedrijf weet heus wel dat als ze een vrouw van een bapaalde leeftijd aan nemen dat de kans heel groot is dat ze je een keer een paar maanden moeten missen hoor...

Laat het gesprek lopen zoals het loopt, vragen ze het niet (dus een gesprek op de goede manier), dan zou ik het zo laten. Is het relevant voor de functie?

Je moet toch niet gestraft gaan worden omdat je zwanger bent??? kom nou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uiteindelijk komt de kleine boven water
toch vertellen, why not?
wat te verliezen, uiteindelijk
het leven is al zo 'kort'...
en echt 'welkom heten' van dat nieuwe leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus vlieg je er of in je proeftijd uit of na je eerste contract.

Je kan het rustig vertellen want zwangerschapsverlof wordt door het UWV betaald en niet door je werkgever.

EN stel hij zou jou iets niet vertellen en je komt er later achter, hoe zou jij je voelen? Eerlijk duurt het langst

En een werkgever probeert om wat geld te verdienen en een persoon die gelijk uitvalt voor minimaal 12 weken in het eerste jaar is niet echt fijn. EN een grote werkgever zal dit kunnen handelen maar je zal een eenmanszaakje hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst gefeliciteerd!

Als je het niet voor je wilt houden, moet je het gewoon vertellen. Vooral grotere bedrijven doen er niet moeilijk over. Als jij en het bedrijf beiden denken dat je er over tien jaar nog zit, kunnen ze je wel 3 maanden missen, ze zijn er voor verzekerd. Als het een klein bedrijf is, of een moeilijk te vervangen functie tijdelijk, dan wordt het tricky.

Niet in het eerste gesprek vertellen he, maar in het laatste gesprek, waar je ook over salaris e.d. praat. Dan wordt het voor hen heel moeilijk om je dat contract niet te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch maar vertellen,op gevaar dat je niet aangenomen wordt! Na verloop van niet al te lange tijd,wordt het toch wel zichtbaar en loop je een goede kans er alsnog uitgeknikkerd te worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee niet geheim houden het siert je juist als je er eerlijk over bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
ik was in dienst bij een detacheringsbureau, dat mij net bij een nieuwe werkgever had geplaatst...
ik liep op mijn tenen daar, het werk lag volgens mij boven mijn niveau. Elke ochtend was ik er misselijk van als ik naar mijn werk toe moest...
je snapt hem al. Ik was zwanger.
In mijn contract van het detacheringsbureau stond dat ik bij de bevalling twee dagen vrij kreeg. Ze hadden nl nog nooit vrouwen in dienst gehad. Ik moest het op mijn werk nog maar niet vertellen tot ze de CAO aangepast hadden.
Uiteindelijk was ik ruim 7 maanden toen de collega's toch gingen vragen of ik soms iets verzweeg. De week erna ging mijn verlof in. Vond ik niet netjes tegenover het bedrijf dat mij ingehuurd had, dat ze het pas zo laat te horen kregen.

overigens, mijn antwoord aan jou is: niet tijdens het gesprek vertellen, dan krijg je de baan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het recht om het geheim te houden en het mag geen reden zijn om iemand niet aan te nemen. Is geloof ik in veel cao s zo geregeld.
Er mag zelfs niet naar gevraagd worden tijdens een sollicitatiegesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de baan zou krijgen zou dat niet afhangen van het feit dat je zwanger bent,wettelijk heb je dan wel niet de plicht het te vertellen maar moreel heb je de plicht wel om aan je eventuele toekomstige werkgever te vertellen dat er factoren zijn waar hij rekening mee moet houden,zo zijn er werkzaamheden die je mischien niet mag uitvoeren als je zwanger bent tevens zijn er zaken die je niet geheim kunt houden bijvoorbeeld zijn er de bezoeken aan de verloskundige of arts en die wel van invloed zijn op je functioneren,eventuele ochtendziekte en de zichtbaarheid die in de loop van de proeftijd kan optreden als je het niet verteld voelt je werkgever zich in ieder geval niet eerlijk behandeld en zal hij je zo vlug mogelijk weer ontslaan indien mogelijk.
Anders zou je je eens moeten verplaatsen in je potentiele werkgever en je afvragen wat zou je zelf doen in een dergelijk geval met iemand die niet eerlijk en open tijdens de sollicitatie is.
Natuurlijk hoef je dit niet te vermelden in de eerste fase van de procedure daar je niet weet of je de geschikte persoon bent,en daadwerkelijk een reeele kans maakt op de baan ,maar in de verdere gesprekken zou ik het zeker vermelden. Al was het maar om de openheid en eerlijkheid t benadrukken tegenover je werkgever.
succes en gefeliciteerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Op een gegeven moment moet je toch om zwangerschapsverlof vragen en dan komt het toch uit!
Gewoon eerlijk zijn!

Succes