Ik ben werkloos en moet een ww gaan aanvragen. Nu ben ik ook zwanger. Krijg ik voldoende ww?

Stel ik kan geen baan vinden ivm zwangerschap. Krijg ik dan wel tot mijn bevalling uitkering en na de bevalling zwangerschapsuitkering? Ik heb namelijk geen 7 jaar achter elkaar gewerkt (ik ben 25 jaar). Wie kan mij helpen!??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
AlbertCamus er staat duidelijk:
Ik heb namelijk geen 7 jaar ACHTER ELKAAR gewerkt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je 25 bent kun je ook geen 7 jaar hebben gewerk tenzij je rechtstreeks vanuit voortgezet onderwijs (18) bent gaan werken, ben bang dat je niet lang WW krijgt, ikzelf kreeg 3 maanden, na mijn opleiding direct gaan werken en na 2,5 jaar werkloos geworden... Succes!

Het beste antwoord

Beste mirrie88,

Een van de voorwaarden voor een WW-uitkering is dat je van de 36 weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken gewerkt moet hebben (wekeneis). Wanneer je dan ook aan de overige voorwaarden (http://bit.ly/vcVYoP) voldoet ontvang je een WW-uitkering van minimaal drie maanden.
Je hoeft geen zeven jaar aansluitend gewerkt te hebben om in aanmerking te kunnen komen voor een WW-uitkering.

Voldoe je aan de wekeneis? Dan kijkt UWV naar de jareneis (http://bit.ly/xTKpZ4). Heb je van de 5 jaar voor het jaar dat je werkloos werd ten minste 4 jaar gewerkt? Dan voldoe je aan de jareneis en duurt jouw WW-uitkering even lang als je arbeidsverleden in jaren.

Ga je tijdens je WW-uitkering met zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO)? Je WW-uitkering wordt dan stopgezet. Ben je na de WAZO nog altijd werkloos? Vraag UWV om je WW-uitkering te heropenen. Ook heb je recht op de WAZO als je als je (vermoedelijke) bevallingsdatum binnen 10 weken na beëindiging van je WW-uitkering ligt.
Tijdens WW ontvang je de eerste twee maanden 75 en vervolgens de resterende duur van je WW-uitkering 70% van het dagloon. Ontvang je WAZO, dan zul je 100% ontvangen van het dagloon van de WW.

Actuele informatie over zwanger zijn met een uitkering vind je hier: http://bit.ly/10Pfvfb

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet gewerkt dan geen recht op ww. Waar heb je van geleefd die 7 jaar?

Je kunt mogelijk aanspraak maken op de bijstand.