Wanneer ben je het meest vruchtbaar om zwanger te worden? Is dat voor je ongesteld bent geworden of daarna?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

De eerste dag van je menstruatie en dan echt precies 2 weken later is de dag dat je het meest vruchtbaar bent. Cyclus van 28 dagen. i
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een tijdje temperaturen. Elke morgen voordat je opstaat. als je temp. normaal bijv 36.4 of 36.6 is, dan stijgt de temp naar bijv 36.9 als je je eisprong hebt. op dat moment ben je vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen onzin,, jij hebt zeker nooit het vak biologie gehad?
Of voortijdig van school afgegaan en nu aan het werk achter de lopende band.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk ben je met deze methode dan wel al te laat. De temperatuur gaat ná de eisprong omhoog, de eicel zelf is dan al dood. Deze methode heeft dus alleen zin als je regelmatig bent en je het meerdere maanden achter elkaar doet (dus *iedere* dag om dezelfde tijd voordat je opstaat!), opdat je het patroon kunt herkennen om voor de vólgende maand te voorspellen wanneer je waarschijnlijk vruchtbaar zult zijn.
Het is moeilijk te bepalen wanneer een vrouw vruchtbaar zal zijn. Niet alle vrouwen hebben een regelmatige cyclus.

Er zijn enkele methoden die helpen om de dag van de eisprong uit te rekenen, deze zijn echter nooit helemaal betrouwbaar:

1. Cervixslijm-methode: aan de hand van de eigenschappen van het slijm in de schede stelt u vast of u vruchtbaar bent. Vaak is er vlak voor de eisprong veel helder slijm aanwezig.

2. Basale temperatuurmethode: iedere ochtend voor het opstaan meet u uw temperatuur. Tijdens de eisprong is de temperatuur 0,3 tot 0,5 graden hoger dan normaal. Om een patroon te herkennen moet u dit een aantal maanden bijhouden.

3. Kalendermethode: u houdt uw cyclus gedurende een aantal maanden op de kalender bij. Aan de hand daarvan kunt u de dagen waarop u waarschijnlijk vruchtbaar zal zijn in de volgende cyclus uitrekenen.

Spermacellen kunnen in de vagina meerdere dagen overleven. Als er in deze dagen een eisprong plaatsvindt, kan er alsnog een bevruchting optreden.

Zie voor meer info: http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/keuzehulp/anticonceptie/keuzemogelijkheden/periodieke-onthouding/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest vruchtbaar ben je de dag van de eisprong en de twee à drie dagen daarvoor. Daarna niet meer, de eicel kan maar gedurende maximaal 12-24 na de eisprong bevrucht worden.

De eisprong vindt *gemiddeld* 14 dagen voor de volgende menstruatie plaats, ook als je onregelmatig bent. Het is dan de tijd tussen de menstruatie en de eisprong die varieert, niet de tijd tussen de eisprong en de volgende menstruatie. Maar let op, dit blijft een gemiddelde. Alles tussen de 10 en 18 dagen voor de volgende menstruatie valt ook nog onder 'normaal'.

Wil je zwanger worden? Dan zijn er methoden om er preciezer achter te komen wanneer je eisprong is, zoals ovulatietests of de temperatuurmethode.

Wil je niet zwanger worden? Hou er dan rekening mee dat iedere vrouw, hoe regelmatig ze ook is, wel eens een afwijkende cyclus kan hebben. Het gevolg is dat onbeschermde seks op welk moment dan ook altijd tot zwangerschap kan leiden. Er bestaan dus geen 'veilige' dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt bijna helemaal. Alleen moet er nog wel rekening mee gehouden worden dat zaadcellen in extreme gevallen 5 dagen kunnen blijven leven (normaal gesproken trouwens tussen de 24 en 48 uur). En alhoewel de vrouw vijf dagen voor de eisprong zelf nog niet vruchtbaar is, kan onbeschermde seks wel voor nageslacht zorgen. :P
ongeveer een week na je ongesteldheid (werkte bij mij prima) ;-) (cyclus 28dagen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen de eerste dag voor de ovulatie en 2 of 3 dagen erna.