Nee, scubaduiken heeft hier geen invloed op. Zolang je je tenminste aan je duiktijden houdt; caissonziekte kan wel een (zeer) negatieve invloed hebben.
Als je eenmaal zwanger bent is het natuurlijk wel af te raden om te gaan duiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flipjeboot, heb jij een bron dan wel bevestiging? Ik ben fanatiek duiken en heb hier regelmatig over gelezen. Doorgaans is het onduidelijk of slechts een deelonderzoek. Het blijkt bijvoorbeeld dat enkele hormonen schommelen in een hyperbare kamer (dus onder invloed van druk, ook bij het duiken). Ook de invloed van duiken voor zwangere vrouwen is onduidelijk: omdat het onbekend is wordt geadviseerd het niet te doen, maar hier is géén bewijs voor zover mij bekend. Dus jouw "natuurlijk" vind ik al helemaal niet op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het nagevraagd bij een collega, een arts hyperbare geneeskunde. Het is overigens ook het standpunt van de NVD, de nederlandse vereniging voor duikgeneeskunde (aldus mijn collega). Met "natuurlijk" in mijn laatste zin bedoel ik, dat je het risico niet zou moeten willen lopen. Ook het optreden van silent bubbles is duidelijk gerelateerd aan (ernstige) aangeboren afwijkingen. Ook dit overigens het standpunt van de NVD.
Maar goed, als je dat niet op zijn plaats vindt...