hoe weet ik wanneer mijn eisprong is wanneer mijn cyclus erg onregelmatig is?

Ik ben zo'n half jaar geleden met de pil gestopt, maar mijn cyclus varieert van 31 tot 45 dagen. Hoe weet ik wanneer mijn eisprong is zonder tests?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Je kunt elke dag op dezelfde tijd je eigen tempratuur opnemen. Als je je eisprong hebt is je tempratuur iets hoger als normaal. Let wel op dat je hrt altijd op dezelfde tijd doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eisprong is altijd ongeveer 14 dagen voor de eerste dag van je menstruatie geweest. Jij hebt dus een eisprong tussen de 17de en 31ste dag van je cyclus. Waarschijnlijk gaat jouw cyclus zich het komende half jaar nog wel wat normaliseren.

Als je zwanger wilt worden volstaat het dus om om de dag seks te hebben vanaf de 16de tot en met de 31ste dag.

Je kunt het dus eigenlijk alleen achteraf bepalen maar door de temperatuurmethode die hierboven is beschreven weet je wel wat zekerder OF je een eisprong had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige vrouwen merken het aan bepaalde dingen. Ik heb altijd een ontzettend goeie neus gehad, dus ik let altijd goed op wat ik ruik. Toen ik nog ovuleerde, merkte ik dat ik rond die tijd (ongeveer 2 tot 3 dagen) ongelofelijk veel beter kon ruiken. Als iemand 100 meter verderop een boterham met pindakaas at, wist ik het.

Het heeft een biologische verklaring. Mensen reageren (de meesten onbewust) op feromonen, bepaalde geurstoffen die in de lucht worden afgegeven. Daar zitten lokstoffen in. Veel mensen ruiken die niet bewust, maar het signaal komt wel degelijk aan in de hersenen.
Op tv is er een keer een heel leuke proef gedaan met een eeneiige drieling (mannen). Elk van hen zat in een kleine ruimte. Eén had veel extra feromonen opgespoten gekregen, één had een beetje feromonen opgespoten gekregen, en de derde was naturel. Van nature hadden ze natuurlijk ongeveer evenveel feromonen.
De vrouwen die aan de test meededen, bezochten de mannen in hun kleine ruimte. Ze zagen geen verschil, ze hoorden geen verschil, ze roken geen verschil... dachten ze. Maar hun hersenen merkten het wel degelijk: de meeste vrouwen vielen voor de man met de meeste feromonen. Dus... als onze voormoeders vruchtbaar waren, was het heel belangrijk dat zij een man konden vinden. (Ik heb het nu over tamelijk lege gebieden, hè, niet over de straten van New York.) Dus vrouwen met een goeie neus waren in het voordeel. En zo komt het dat vrouwen nu NOG STEEDS veel beter kunnen ruiken in de tijd dat ze vruchtbaar zijn.

Ik durf het niet aan te bevelen als methode om zwanger te raken en VOORAL niet als methode om juist NIET zwanger te raken, maar ALS je een goeie neus hebt, moet je voor de lol eens opletten...