Hoeveel kans heb ik dat een kindje van mijn man en mij een afwijking heeft?

Afwijking het klinkt zo ontzettend negatief, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen.

Ik vraag het om de reden dat er in onze families nog wel wat gaande is.

Mijn moeders kant:
Opa was autistisch
Ik heb een autistische oom
Mijn broer is autistisch
1 van mijn twee nichtjes (zussen) is autistisch
Het andere nichtje heeft borderline en ADHD.
Ik heb ADHD

Mijn vaders kant:
Diabetes

De kant van mijn man:
Een neefje van zijn oom (moeders kant) die iets heeft waar ik geen naam van heb, niemand heeft ooit gezegd wat hij heeft. Ze noemen hem een "simpel zieltje" en zeggen dat het jochie zo geworden is omdat de moeder wel eens een glas wijn dronk tijdens de zwangerschap. Hij loopt in ieder geval achter, jongen van 25 gedraagt zich als een jochie van 16.
Een neefje (zoontje van zijn zus) die ADHD heeft
Een nichtje (is het zusje van het neefje met ADHD) zij is geboren met een hartafwijking. Gaatje in het hart.

Bij de laatste twee word door de familie de schuld gelegd bij de kant van de aangetrouwde vader. Dit gaat altijd zo in die familie. Als een kindje iets heeft is het de schuld van de aangetrouwde.

De helft van de ooms en tantes (moeders kant) zijn allemaal vroeg overleden aan hartfalen. allen tussen de 50 en 60. Maar dat kwam omdat ze ongezond leefden....*zucht*

Nog niet antwoorden, mijn 1500 tekens zijn op, Lees verder in de reacties.

10 jaar geleden
4K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zelf wil best wel een kindje, maar ik heb er moeite mee omdat ik bang ben dat het misschien autistisch gaat zijn. ADHD red ik wel, ik kan daar bij helpen omdat ik het zelf begrijp. Maar als ik me herinner hoe dat vroeger thuis was met mijn broer in huis. Petje af voor mijn ouders, maar ik weet niet of ik dat wel kan/wil. En het commentaar van de schoonfamilie zit ik ook niet op te wachten. Want natuurlijk is het mijn schuld. Ze roepen ook al 11 jaar dat ik zwaar aan de ritalin zit (wat ik ooit gebruikt heb toen ik 13 was, wat niet werkte en dus na 10 weken gestopt werd) Dat heb ik hen nooit verteld, en mijn man ook niet. Al sinds mijn 18e gebruik ik helemaal niets meer. dus ik loop al 11 jaar "gevaarlijk" rond zonder medicijnen. Het maakt niet uit dat ik zeg dat ik niets gebruik. Want vervolgens word het op een verjaardag in een volle kamer gewoon weer gezegd. "Ja ze zit zwaar aan de pillen, was tegen iets raars of zo, maar je ziet het niet aan haar he?" Dus ja je kan je voorstellen dat ik daar niet op zit te wachten. Ik was nog vergeten te zeggen, mijn man is op zijn 10e geopereerd aan een ingegroeide teelbal (dis is ook vast gezet) en is ook aan zijn penis geopereerd en besneden omdat hij niet goed kon plassen. De dokter zei toen dat ze, doordat er zo lang mee gewacht is, een mogelijkheid is dat hij niet vruchtbaar is. Dus daar ben ik op voorbereid. Dus ik zou graag weten wat mijn kansen zijn. Ik snap dat jullie dat niet 100% kunnen zeggen, dat kan een arts ook niet. Maar misschien dat er mensen zijn hier die wat weten of ervaringen hebben. Bedankt alvast.
Ritsuka
10 jaar geleden
Kans op autisme is volgens mij voornamelijk als 1 of beide ouders een vorm van autisme heeft.
Maar ik weet ook niet precies hoe het overerft, volgens mij zijn wetenschapper daar nog niet echt uit.
Dit is alleen wat ik in mijn omgeving vooral zie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Autisme is alleen erfelijk via de vader
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Daphne91 heb je daar een bron voor?
Amadea
10 jaar geleden
Even een tip: als ik zo de omstandigheden lees zou adoptie van een gezond weeskindje een goede keus kunnen zijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Misschien hard van mij Amadea maar als er bij ons een kindje komt dan wel eigen vlees en bloed. Ik snap dat het voor mensen een mooie oplossing kan zijn. Maar voor mij en mijn man geen optie. Ik houd er al rekening mee dat er dan wellicht nooit een kindje zal komen.
SentWierda
een jaar geleden
@HeerVoldemort. Een volgens mij zinvolle aanvulling op het voorgaande.
1. Er is bij ADHD sprake van een duidelijke erfelijke factor. De kans dat één van de ouders ADHD heeft, is 70 tot 80%.
2. Ook komt ADHD meer voor bij kinderen die met een gewicht onder de 1500 gram zijn geboren..
3. In een aantal gevallen is een relatie aangetoond met hersenletsel, bijvoorbeeld door een ongeval met hoofdletsel of wanneer kinderen in de baarmoeder zijn blootgesteld aan een hoge mate van nicotine-, alcohol- of loodvergiftiging. Bij loodvergiftiging valt te denken aan oude waterleidingen, loodhoudende uitlaatgassen en bepaalde verfproducten.
4. En -mogelijk-: er kan sprake zijn van overmatig reageren op bepaalde voedingsstoffen en geur- of kleurstoffen. Maar dit is hypothetisch.
Bron: boek Een wervelkind - praktisch handboek voor ouders van kinderen met ADHD, een pittig temperament of tegendraads gedrag. Auteur: Giel Vaessen. Uitg. Garant.
erotisi
een jaar geleden
We zijn nu bijna 10 jaar verder. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je toch nog een kind hebt gekregen en of het erfelijk belast is?
HeerVoldemort
een jaar geleden
@erotisi
Grappig ik dacht hetzelfde toen ik in mijn mail zag dat er na zoveel jaar nog een reactie gegeven was. Mijn man en ik zijn er toch voor gegaan. En dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad. In 2016 zijn we echt "bezig gegaan" voor een kindje, maar ik werd heel moeilijk zwanger. Het ziekenhuis heeft Uiteindelijk een handje geholpen met kunstmatige inseminatie. Toen 2019 zwanger geraakt en een miskraam gehad. Uiteindelijk in het voorjaar 2020 zwanger geraakt en in november bevallen van een prachtige dochter. Of ze erfelijk belast is? De tijd zal het leren. Ik merk nu in ieder geval nog niets waarvan ik denk "oei!" Vorig jaar ben ik weer zwanger geraakt, weer een miskraam. En dit jaar opnieuw zwanger en weer een miskraam. We gaan zien of het ons nog een keer gegund is. Maar ik geef toe dat ik mijn twijfels heb.
erotisi
een jaar geleden
Bedankt voor je update en natuurlijk gefeliciteerd met je dochtertje!
Succes met de volgende, maar de leeftijd zal in middels ook wel gaan meespelen?
HeerVoldemort
een jaar geleden
@erotisi
Ja dat klopt denk ik wel. Na de laatste miskraam heb ik een "kijkoperatie" gehad. Ze zijn met een camera van onder naar binnen gegaan om te zien of er verklevingen of littekenweefsel zat in de baarmoeder. Maar dat zag er allemaal goed uit, er was dus wat dat betreft geen enkele reden waarom ik die miskramen heb gehad. Mijn man en ik hebben nu afgesproken dat we het proberen tot eind van het jaar of stel dat ik nog een keer zwanger mocht worden en het gaat weer mis, dan is het klaar. De tijd zal het leren.
SentWierda
een jaar geleden
@HeerVoldemort en erotisi. Gisteravond las ik een boek en dacht: is daar een vraag over gesteld op GoeieVraag? Ja dus. Maar wat in het boek staat (de vier punten) bleek niet in de antwoorden en reacties te staan. Vandaar.
Daarom na ruim negen jaar mijn reactie - in het kader van kennisvermeerdering.. HeerVoldemort en erotisi: dank voor het 'oppakken'.

Het beste antwoord

Het is nogal een opsomming! Ik ga geen percentages geven maar ik ga op je opsomming in.

Gaatje in hart is NIET erfelijk, dat jouw familie dat wel denkt vind ik verschrikkelijk, ook die verhalen over jouw medicatie die niet waar zijn en de 'simpele ziel' en het alcoholgebruik vind ik erg. Het is duidelijk dat die mensen weinig weten over overerving en aangeboren aandoeningen etc. Jammer! Daar is een arts voor.

ADHD:
AD(H)D komt in sommige families vaker voor dan in andere families. Uit erfelijkheidsonderzoek onder tweelingen en adoptiekinderen is vast komen te staan dat er bij AD(H)D sprake is van een erfelijke factor tot ongeveer 80%. Dat wil zeggen dat ongeveer 80% van de verschillen tussen kinderen wat betreft AD(H)D-kenmerken in een bepaalde samenleving door erfelijke factoren bepaald wordt. Ter vergelijking: de erfelijke factor van lichaamslengte is ook ongeveer 80%.

Kinderen met een ouder met AD(H)D hebben een twee tot acht keer zo grote kans om AD(H)D te krijgen als het gemiddelde kind. Hoewel er inmiddels een aantal kandidaat-genen bekend zijn die een verhoogd risico op AD(H)D geven, zijn bij lange na niet alle bij AD(H)D betrokken genen bekend. Daarnaast blijkt dat deze kandidaat-genen maar een zeer klein effect hebben op het zichtbare gedrag.

Bovendien gaat het ook niet simpel om een bepaald gen, maar om de manier waarop het gen zijn invloed uitoefent op de ontwikkeling van de hersenen. Men gaat uit van een kwetsbaarheid in de erfelijke aanleg die wordt beïnvloed door verschillende omgevingsfactoren. Dat zijn zowel biologische factoren die spelen rondom zwangerschap, bevalling en ontwikkeling van het kind als psychologische en sociale omgevingsfactoren die te maken hebben met onder meer opvoeding en onderwijs.

Autisme
Mogelijk ontstaat autisme door erfelijke aanleg en omgevingsfactoren. Daarom erft autisme waarschijnlijk multifactorieel over. Multifactorieel: Genen, die de erfelijke informatie bevatten, spelen niet altijd de enige rol bij het ontstaan van ziekten. Van steeds meer ziekten blijkt dat een samenspel van meerdere genen mee bepalen of een ziekte tot uiting komt. Ook invloeden van buitenaf zijn hierbij van belang. Daarom noemen we dit multifactorieel (door meerdere factoren) veroorzaakte aandoeningen.
Soms is autisme onderdeel van een erfelijk syndroom. Dan bepaalt dat syndroom de manier van overerven.

Diabetes:
Type 1 (ontstaat meestal voor het 20ste jaar) is niet erfelijk. Type 2 (ontstaat later)
zie verder reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Type 1:
http://www.diabetesfonds.nl/artikel/hoe-erfelijk-diabetes-type-1 Type 2: Erfelijkheid speelt bij diabetes type 2 een grote rol. Dit gebeurt via een omweg: je erft niet de ziekte zelf, maar de aanleg om het te kunnen krijgen. Als diabetes type 2 in uw familie voorkomt, hebt u een grotere kans om het ook te krijgen. Of het daadwerkelijk ooit tot diabetes komt, hangt af van bijvoorbeeld levensstijl. Overgewicht en te weinig bewegen vergroten de kans. En omgekeerd, iemand die geen aanleg heeft maar lange tijd ongezond leeft, kan toch diabetes type 2 krijgen. Het goede nieuws is: zelfs als diabetes type 2 in uw de familie zit, kunt u uw kans om diabetes te krijgen met de helft verkleinen door gezond(er) te leven. Ga voor een persoonlijke leefstijladvies naar www.testuwleefstijl.nl of lees verder hoe je diabetes type 2 kunt voorkomen?
Uw kans op diabetes type 2:* Als uw broer of zus het heeft: 15-20%
Als uw vader of moeder het heeft: 10-20%
Als uw beide ouders het hebben: 20- 40%
Als twee of meer van uw ouders of broers of zussen het hebben: 25-70%
Als uw eeneiige tweelingbroer of -zus het heeft: 70-90%
http://www.diabetesfonds.nl/artikel/hoe-erfelijk-diabetes-type-2 De teelbal was waarschijnlijk niet ingegroeid maar niet ingedaald.
Eén niet ingedaalde teelbal heeft geen invloed op de seksuele functie maar een niet ingedaalde bal geeft een iets verhoogde kans op kwaadaardige ontwikkeling (teelbalkanker) in vergelijking met een normaal ingedaalde bal.
http://www.allesoverurologie.nl/kinderen/niet-ingedaalde-teelbal De kans op teelbalkanker bij je partner is wel groter, ook omdat hij op latere leeftijd geopereerd is. Leer hem goed de symptomen! Kijk hier: http://www.allesoverurologie.nl/kinderen/niet-ingedaalde-teelbal rechts, de rode tekst! Verminderde vruchtbaarheid: "De balzak is de beste plaats voor de teelballen om na de puberteit gezond zaad te kunnen maken. Daarom worden niet-ingedaalde ballen al op jonge leeftijd via een operatie naar de balzak gebracht. Ondanks een operatie op jonge leeftijd kan verminderde vruchtbaarheid voorkomen, vooral wanneer beide ballen oorspronkelijk niet waren ingedaald of wanneer de ballen in de buik zaten. Een operatie op jonge leeftijd zorgt ervoor dat de teelbal na de puberteit zo optimaal mogelijk kan functioneren, maar kan normale vruchtbaarheid niet garanderen." Op zich kan dat punt dus nog wel meevallen voor jullie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik voorzie een hele hoop gebemoei van de familie als jullie een kind krijgen en dat lijkt mij zwaarder dan een eventuele aandoening. Ik zou ook altijd bij elk gesprek gewoon zeggen dat je maar 10 wk die pillen hebt geslikt, of ze dat nou overnemen of niet. Ik zou er niet tegenkunnen als ze zo over mij praten. Verder zou ik alles zoveel mogelijk alleen doen en deze familie niet voor vast laten oppassen op mijn kind, gewoon kinderopvang zoeken dus als jullie allebei werken. Hier moet je niet meer dan normaal mee te maken krijgen voor jullie eigen gemoedsrust en geluk met jullie kindje!
Ritsuka
10 jaar geleden
Duidelijk +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitgebreid en duidelijk antwoord. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prachtig antwoord! +
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bedankt Pelle voor dat uitgebreide antwoord. Ja dat is typisch mijn schoonfamilie. Totaal anders dan die van mij moet ik zeggen. We zijn er ook nog niet over uit of we het echt willen. We gaan eerst dit jaar kijken of we een ander huis kunnen kopen, want de flat waar we nu zitten is veel te klein. Maar ja, ik word ook al 30 dit jaar. Dus ja het begint me nu wel bezig te houden. Van als we het echt willen, moet er toch "eerdaags" beslist gaan worden. We zullen natuurlijk ook een arts raadplegen als het zo ver is. Maar ik wilde nu al wat informatie hebben.

Andere antwoorden (2)

Het is natuurlijk nooit te zeggen hoeveel kans er is dat uw kindje iets krijgt dat in de familie zit. Wel weet ik dat ADHD erfelijk is, stel een ouder van het kindje heeft ADHD, dan heeft het kindje zelf ook meer kans om ADHD te krijgen. Stel twee ouders van het kindje hebben ADHD, is de kans natuurlijk nog groter. Hetzelfde geld voor Autisme. Betreft de rest weet ik het niet helemaal. Laten we er maar van uit gaan dat uw kindje helemaal gezond word (:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is via de huisarts contact op te nemen met een academisch ziekenhuis. Daar kan men via DNA- onderzoek constateren of de genoemde afwijkingen genetisch bepaald zijn. Dan weet je precies hoe de zaken staan. Laat je niet afschepen, met verhalen over opvoeden en zo. eerst weten of er genetisch iets aan de hand is!