hoe wordt de placenta geboren bij een keizersnede?

De placenta zit vast aan de baarmoeder en kan er niet zomaar worden uitgehaald. Wachten ze met het dichtmaken van de buik tot de placenta loslaat en er ook uitgehaald kan worden, of komt die op de natuurlijke weg naar buiten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de baby er uit is zal de baarmoeder ook gaan samentrekken om de placenta eruit te krijgen en wordt daarin ondersteund door de toediening van (het lichaamseigen) Oxytocine via het infuus. De gynaecoloog kan deze er dan gemakkelijk uit halen met de hand en als dat niet vanzelf gaat kan hij/zij de placenta met de hand losmaken van de wand net zoals gedaan wordt bij het manueel verwijderen van de placenta wanneer deze niet spontaan geboren wordt na een vaginale bevalling (alleen wordt er dan via de vagina naar de baarmoeder toegegaan).

Het beste antwoord

Na het uitnemen van de baby krijgt u via het infuus een antibioticum toegediend en een hormoon dat uw baarmoeder laat samentrekken, vergelijkbaar met de situatie na een natuurlijke geboorte. Nadat de placenta is geboren hecht de gynaecoloog de baarmoeder en de buikwand met oplosbare hechtingen.
De placenta wordt er via de buik uitgehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Voor de keizersnee aanvangt heeft de vrouw al menig wee gehad, door de weeën laat de placenta los, bij een keizersnee kan deze dus gewoon uit de baarmoeder verwijdert worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel keizersnedes worden ruim voor de te verwachte bevallingsdatum gedaan en dan komt er geen wee aan te pas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt dus niet, een keizersnee wordt dan pas gedaan als een natuurlijke bevalling niet mogelijk is. Mocht het inderdaad zijn dat het gaat om een prematuur geboorte dan worden wee opwekkers via het infuus gegeven om de placenta van de baarmoederwand te laten loslaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige week keizersnee gehad en geen wee gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een keizersnee wordt pas gedaan als een natuurlijke bevalling niet mogelijk is. Klopt maar soms weet je dat al maanden van tevoren en wordt de ks rond de 37ste week gepland.

Infuus met weeënopwekkers???? kijk eens naar het andere antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geplande keizersnedes worden tussen de 38 en 39 weken zwangerschap uitgevoerd. Bij 37 weken zie je regelmatig dat het kind er nog niet echt klaar voor was, problemen met de voeding, temperatuur komen dan vaker voor.