Wat is het verschil tussen screening en echo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is niet duidelijk. Je hebt prenatale screeningen en daar vallen ALLE onderzoeksmethoden onder die je voor de bevalling kan doen en daar valt een echo onder. Wat bedoel je met een screening?

Het beste antwoord

Een echo is een onderdeel van de screening.
Zwangerschapsscreeningen

De meeste zwangerschappen verlopen zonder problemen. Gelukkig komen veel kinderen gezond ter wereld. Screeningen tijdens de zwangerschap en net na de geboorte sporen eventuele complicaties, ziekten en aandoeningen vroegtijdig op. Doel hiervan is zo snel mogelijk met een behandeling te beginnen of handelingsopties te bieden.

De screeningen tijdens de zwangerschap zijn gericht op:

Het opsporen van infectieziekten en erytrocytenimmunisatie (PSIE) door middel van bloedonderzoek vóór de 13e zwangerschapsweek;
het bepalen van een eventueel verhoogde kans op Downsyndroom door bloed- en echo onderzoek;
het opsporen van lichamelijke afwijkingen door middel van een echo bij 20 weken zwangerschap.
Dit doet het RIVM
De screeningen tijdens de zwangerschap en na de geboorte behoren tot de landelijke bevolkingsonderzoeken. Het RIVM is verantwoordelijk voor de coördinatie en regie hiervan. Als regisseur van de bevolkingsonderzoeken zorgt het RIVM dat de werkzaamheden van alle partijen binnen de keten zo goed mogelijk op elkaar aangesloten zijn. Bijvoorbeeld door het maken van landelijk uniforme afspraken, door het opstellen van richtlijnen en draaiboeken en door het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal.
Regionale coördinatie van de uitvoering vindt voor de PSIE en hielprik plaats vanuit het RIVM-RCP. Voor andere screeningsprogramma’s gebeurt dit door organisaties buiten het RIVM. De uitvoering van de bevolkingsonderzoeken ligt bij een keten van samenwerkende professionals zoals verloskundigen, echoscopisten, gynaecologen, centra voor prenatale screening, jeugdgezondheidszorgorganisaties en laboratoria.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ook andere soorten screeningen dat je weet? Dit omdat je wel andere soorten echos hebt, dan de zwangerschapsecho.